Wraz z postępem sprzedaży i działalności w Internecie, pojawiło się wiele nowych profesji, które zajmują się poszczególnymi czynnościami i zadaniami powiązanymi z biznesem e-commerce, a jedną z nich jest Social Media Manager, zawód, który wywodzi się z klasycznego zarządzania i menadżerstwa w firmach.
Zakres działania i cel jest jednak zgoła inny, dopasowany do aktualnych potrzeb firm działających w przestrzeni wirtualnej. Czym zajmuje się Social Media Manager, i czy jest to jedynie chwilowa moda, czy zawód dający perspektywy na przyszłość?
Kim jest Social Media Manager?
Wizerunek firmy działającej w sieci, a szczególnie w przestrzeni e-commerce jest kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż, funkcjonowanie i rozwój. Nie bez powodu ogromne koncerny o ugruntowanej pozycji rynkowej niezwykle starannie dbają o wizerunek w Internecie, prowadzą nieustannie kampanie reklamowe i pielęgnują relacje ze stałymi klientami.
Za tymi wszystkimi działaniami stoi właśnie Social Media Manager, który odpowiedzialny jest nie tylko za treści publikowane w imieniu organizacji czy firmy, którą ma pod swoją pieczą, ale również przede wszystkim odpowiada za kontakt z klientem, wykorzystując dostępne techniki sprzedażowe, marketingowe oraz psychologiczne. Kampania prowadzona w mediach społecznościowych nie może być zbiegiem przypadków – Social Media Manager odpowiada za materiały, treści, wygląd oraz formę kontaktu z klientami, którzy obserwują profil firmy czy marki, dlatego ciąży na nim ogromna odpowiedzialność.
Człowiek wykonujący ten zawód musi zatem wykazywać się określonymi umiejętnościami i posiadać kwalifikacje z zakresu marketingu, psychologii oraz zarządzania, by jego działania przynosiły oczekiwane efekty (pisaliśmy m.in. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz Jak podnieść swoje kwalifikacje). Wykorzystując wszystkie możliwe kanały komunikacji z klientem, tworzy on treści zachęcające do skorzystania z usług lub zakupu produktów, a także dba o zawarte już relacje ze stałymi klientami. Wbrew temu, co uważa większość społeczeństwa na temat tego zawodu, nie jest to profesja dla każdego – umiejętne wykorzystywanie narzędzi marketingowych, wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, a także podążanie za aktualnymi trendami w Internecie nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać.
Jedno jest jednak pewne – Social Media Manager to zdecydowanie profesja przyszłościowa, jako że rynek e-commerce na stałe rozgościł się w światowych realiach, i powoli zaczyna dominować nad sprzedażą tradycyjną i stacjonarną.
Geneza zawodu Social media manager – skąd się to wzięło?
Tak jak wskazuje nazwa, Social Media Manager to nikt inny, jak menadżer odpowiadający za zarządzanie określonym sektorem w firmie. Zawód ten powstał na potrzeby odpowiedniego zarządzania treściami publikowanymi w sieci, wraz ze wzrostem popularności sprzedaży internetowej i utrzymywania relacji z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych (pisaliśmy m.in. Szkolenie social media oraz Szkolenia dla menedżerów i Szkolenia dla liderów). Przedsiębiorcy oraz duże marki rozumiejąc potencjał, jaki drzemie w sprzedaży e-commerce, chętnie zatrudniają wykwalifikowane osoby do prowadzenia swoich profili w mediach społecznościowych oraz organizowania kampanii reklamowych, dzięki czemu ten sektor aktywności firmy znajduje się w odpowiednich rękach.
Jeszcze kilka lat temu zawód menadżera social mediów nie był tak popularny, a pieczę nad początkującymi profilami firm i organizacji najczęściej przejmowały osoby, które nie do końca rozumiały istotę aktywności w mediach społecznościowych. By być dobrym w tej profesji, konieczna jest nie tylko rozległa wiedza z zakresu marketingu i reklamy, ale również psychologii, dzięki czemu polityka firmy będzie spójna z jej działaniami marketingowymi, i trafią one przede wszystkim do docelowej grupy odbiorców. Osoba planująca rozpoczęcie kariery w tej profesji będzie miała o wiele łatwiejsze zadanie, jeżeli posiada doświadczenie w zarządzaniu projektami czy zespołem, a także dysponuje wiedzą z zakresu marketingu i psychologii.
Wiedza w tym zakresie jest bardzo przydatna i pożądana. Marketing internetowy rządzi się innymi prawami i zasadami niż jego starszy odpowiednik, jednak korzenie tej profesji stanowią jednocześnie jej ważną podstawę i gwarantuje efektywność działań (pisaliśmy niedawno także: Szkolenia z efektywności oraz Szkolenia z zarządzania czasem i Szkolenia z zarządzania projektami).
Czym zajmuje się Social Media Manager?
Social Media Manager jest odpowiedziany za wiele kwestii związanych z reklamą, wizerunkiem, strategią marketingową oraz działaniami „na zapleczu”, które mają bezpośredni wpływ na efektywność tych działań. Jego obowiązki mogą być nieco zróżnicowane, jednak najczęściej zajmuje się on szeroko rozumianym zarządzaniem projektami, tworzeniem i wdrażaniem strategii marketingowej w oparciu o konkretną grupę docelową, ale również nierzadko obsługą klienta, szczególnie na profilach w mediach społecznościowych, gdzie częścią tej strategii jest bezpośredni kontakt z klientem np. w komentarzach czy wiadomościach prywatnych.
Osoba w tej profesji nierzadko musi również dbać o tzw. zaplecze, czyli tworzenie treści publikowanych w imieniu marki czy osoby, których wizerunkiem się zajmuje, a także copywritingiem. Tworzenie strategii komunikacji z klientami również należy do zadań Social Media Managera, który tworząc ją musi mieć na względzie wiele decydujących czynników, m.in. docelową grupę odbiorców, obecne trendy w mediach społecznościowych, a nawet sytuację gospodarczą, polityczną czy społeczną na dany moment – jest to zatem bardzo odpowiedzialne zadanie, które nie może być sumą przypadku.
Najtrudniejszym zadaniem, z jakim może zmierzyć się Social Media Manager to kryzys wizerunkowy, często spowodowany źle dobraną strategią marketingową, niespodziewaną sytuacją związaną z komunikacją z klientami, czy najróżniejszymi wpadkami, które paradoksalnie czasem da się obrócić na korzyść, jeżeli tylko podejmie się odpowiednie działania. Taka sytuacja wiąże się nierozerwalnie z kolejnym zadaniem, czyli monitorowaniem reakcji klientów na daną strategię marketingową, i wyciąganie z niej wniosków, które pomogą przy tworzeniu kolejnych. Zadania w tej profesji mogą być bardzo zróżnicowane, jednak w większości powyżej opisane stanowią podstawę zadaniową.
Kwalifikacje Social Media Manager – osobowość, wiedza, umiejętności
By zostać dobrym Social Media Managerem, nie wystarczy posiadać doświadczenia z zakresu zarządzania projektami i zespołem. Przydatne i pożądane są tu również pewne cechy osobowości, wiedza, a nawet wiek – i o ile ta ostatnia cecha może być zaskakująca, prawdą jest, że osoby młodsze, znajdujące się w przedziale wiekowym 20-35 lat zdecydowanie lepiej orientują się w świecie wirtualnym, z łatwością obserwują różne reakcje na konkretne działania innych marek, mają zatem lepsze rozeznanie w Internecie.
Pisaliśmy niedawno również: Szkolenia dla HR
Nie jest to oczywiście regułą, jednak na tych stanowiskach najczęściej spotkać można młodych ludzi, których największą zaletą zawodową jest doskonała orientacja w mediach społecznościowych, a także wieloletnia działalność własna w sieci, co przekłada się na praktyczne umiejętności. Social Media Manager musi doskonale operować słowem, a więc komunikatywność i otwartość i lekkie pióro są zdecydowanie pożądane na tym stanowisku. Umiejętności, którymi powinien dysponować taki człowiek są powiązane z menadżerstwem, zarządzaniem i psychologią, ale nie tylko – rozumienie procesów, które oddziałują na psychikę potencjalnych klientów, wespół z umiejętnym przedstawianiem produktów czy usług jest właściwie podstawą efektywnych działań na tym stanowisku.
Idealny kandydat na to stanowisko powinien również odznaczać się dużą otwartością na nowe doświadczenia, spostrzegawczością, nienagannym słownictwem, i łatwością komunikacyjną, dzięki czemu m.in. komunikaty kreowane do grupy odbiorców będą wywoływać pożądany efekt i odzew.
Dlaczego zawód Social media manager jest tak pożądany na rynku?
Kto nie funkcjonuje w Internecie, ten nie istnieje – powiedzenie to na stałe zagościło w biznesowych kręgach, podkreślając jedynie istotę aktywności i działania w mediach społecznościowych. Nawet marki o ugruntowanej pozycji wiedzą, jak ważne jest utrzymanie pozytywnego wizerunku wśród stałych klientów, a działalność w świecie wirtualnym nie tyle dodatkowym źródłem zysku, ale koniecznym krokiem rozwoju (pisaliśmy także: Szkolenia rozwój osobisty oraz Nauka online dla dorosłych). Social Media Manager jest zawodem niewątpliwie o wielkim potencjale zarówno przyszłościowym, jak i teraźniejszym – popularność tego zawodu stale rośnie, a zapotrzebowanie na dobrego specjalistę w tej dziedzinie jest naprawdę ogromne.
Osoba zajmująca się tą profesją może liczyć na naprawdę sowite wynagrodzenie, jeżeli jej praca podparta jest doświadczeniem i sukcesami zawodowymi, np. przeprowadzonymi kampaniami z doskonałymi wynikami, czy najlepiej takimi, które są rozpoznawalne w Internecie. Przedsiębiorcy rozumiejąc znaczenie swojego wizerunku w Internecie stale poszukują kompetentnych osób w tej dziedzinie, które przyczynią się do rozwoju ich działalności na rynku e-commerce, i przyniosą tym samym zysk.
Klienci zdecydowanie chętniej dokonują zakupów w Internecie, wygoda i możliwość dokonania wyboru najlepszej oferty skłania dużą ich część do korzystania właśnie z ofert internetowych, przez co działalność marek w sieci, a w niektórych przypadkach nawet całkowite przeniesienie biznesu do przestrzeni wirtualnej wymaga profesjonalnego nadzoru i kierownictwa – to właśnie oferuje specjalista o profesji Social Media Manager. Czy jest to zatem zawód, który wart jest przebranżowienia się? Patrząc na obecną sytuację rynkową, jak również przewidywania na przyszłość, ocena może być tylko jedna – zdecydowanie tak!
Ile zarabia Social Media Manager?
Osoba w tej profesji ma na swoich barkach wyjątkowo trudne i żmudne zadania, od których zależy tak naprawdę opinia i wizerunek firmy. Tworzenie kampanii reklamowych, tworzenie i decydowanie o treściach, jakie pojawią się na profilach, czy ciągłe ulepszanie usług wirtualnych wespół z obserwowaniem konkurencji wymaga sporego zaangażowania i doświadczenia. Z tego też powodu osoba będąca social media managerem może liczyć na naprawdę dobre stawki, wiele jednak zależy od miejsca i formy zatrudnienia, zakresu obowiązków, a także projektów, których się podejmuje. Średnie wynagrodzenie na tym stanowisku według różnych danych kształtują się na poziomie od 5000 zł brutto, do nawet 13000 zł brutto.
Oczywistym jest, że mniej zarobi osoba zajmująca takie stanowisko w niewielkiej firmie lokalnej, która przenosi swoją działalność do przestrzeni internetowej, a więcej profesjonalista, który współpracuje z rozpoznawalnymi markami o ugruntowanej pozycji rynkowej. Wielu specjalistów w tej dziedzinie decyduje się również na freelancing, czyli prowadzą własną działalność, i świadczą usługi dla poszczególnych klientów, nie tylko firm i przedsiębiorstw, ale również poszczególnych osób, którym zależy na rozwoju wizerunkowym.
Niemniej jednak warto podkreślić, że według przewidywań zarobki na tym stanowisku mogą zdecydowanie się zwiększać, biorąc pod uwagę ogromny skok rozwojowy przestrzeni e-commerce w ostatnich latach i równie wielkie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy fachowo zajmą się mediami społecznościowymi swoich klientów.
Czy opłaca się zatrudnić Social Media Managera – aktualna sytuacja rynkowa
Z perspektywy przedsiębiorcy, któremu zależy na rozwoju swojej działalności i zwiększeniu zysków, rozpoczęcie współpracy z doświadczonym Social Media Managerem jest właściwie pewną inwestycją. W dobie ogromnej konkurencji praktycznie w każdej dziedzinie, dotarcie do klienta i przekonanie go do naszych produktów czy usług jest zdecydowanie utrudnione, a do sukcesu na tym polu niezbędne jest nieprzerwane, spójne i skuteczne działanie marketingowe (pisaliśmy niedawno: Szkolenia marketingowe oraz Kursy marketingu intrnetowego).
Specjalista zajmujący się daną marką czy firmą w Internecie zadba o kampanie reklamowe, kontakt z klientami, odpowiednie oferowanie produktów i usług, a to wszystko wpływa na „shopping experience”, czyli wrażenia klientów po interakcji z daną marką. Jest to niezwykle istotna i bardzo znana kwestia w świecie biznesowym, a działania social media managera właśnie na to wpływają.
Pisaliśmy niedawno również: Szkolenia z zarządzania personelem
Każda firma, która na poważnie chce działać na rynku, i której zależy na rozwoju swojej działalności, powinna rozważyć współpracę z tego typu specjalistą – przyniesie to tak naprawdę same korzyści, a rozwój i korzyści z tego płynące będzie dało się odczuć bardzo szybko. Dobry specjalista nie tylko może poprowadzić opłacalną i skuteczną kampanię, ale również uratować firmę od kryzysu wizerunkowego, co niestety można zaobserwować w przestrzeni wirtualnej naprawdę często.
W jakim sektorze biznesowym sprawdzi się ten zawód?
W pierwszym wrażeniu po zapoznaniu się ze specyfiką zawodu social media managera można wywnioskować, że ten specjalista pożądany jest najbardziej w młodych, startujących dopiero na rynku firmach, które chcą wybić się na tle konkurencji i zwiększyć swoją rozpoznawalność w sieci. Profesja social media managera jest tymczasem skupiona na działaniach marketingowych, a nie na konkretnej branży, dlatego tak naprawdę współpraca z tego rodzaju specjalistą sprawdzi się w każdej branży i sektorze gospodarczym.
Widoczne wysiłki social media managerów można często zauważyć np. na profilach znanych marek, które kojarzone z niezmiennie wysoką jakością usług, adekwatną staranność i wyjątkowość muszą przekazywać w kontaktach z klientami za pośrednictwem postów, komentarzy czy wiadomości prywatnych w klientami. Social media manager doskonale sprawdzi się zarówno w przypadku pojedynczych osób, których działalność opiera się na marce osobistej, jak również firm, marek i przedsiębiorstw, które chcą utrzymywać dobre relacje ze stałymi klientami, i zainteresować tych potencjalnych.
Oczywistym jest, że różne branże i profesje mają zróżnicowane grupy odbiorców, dlatego też np. posty w żartobliwym tonie czy zachęcające do zaangażowania w komentowanie nie zawsze będą na miejscu, i to właśnie kolejny argument za tym, że w każdej branży przydatny będzie ktoś, kto dobierze odpowiednie treści do danej branży i osiągnie zamierzony efekt marketingowy.
Jakie studia trzeba ukończyć, by zostać Social Media Managerem?
Tak jak już wcześniej wspomniano, o wiele łatwiej w tym zawodzie mają osoby posiadające określone umiejętności, wiedzę i doświadczenie. Przydatna wiedza z zakresu marketingu, reklamy i psychologii zdobyta być może na studiach w tym kierunku. Świetnie sprawdzą się również absolwenci kierunków związanych z PR-em, zarządzaniem oraz psychologią biznesu. Uzupełnieniem takiej wiedzy może być również doświadczenie na kierowniczym stanowisku, np. menadżera. Jeżeli jednak nie ukończyliśmy żadnego z powyższych kierunków, a mimo to marzymy o rozpoczęciu działalności w tej profesji, to nie jest to absolutnie warunek konieczny do takiej pracy.
Najbardziej liczą się funkcjonalne umiejętności, rozumienie przestrzeni wirtualnej, zasad panujących w mediach społecznościowych, a także trafna analiza nastrojów społecznych, panujących aktualnie trendów oraz samej grupy odbiorców i ich aktualnych potencjalnie zainteresowań. Specjalistyczne umiejętności są oczywiście niezbędne do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych, jednak na całość sukcesu składa się o wiele więcej czynników. W Internecie znajdziemy sporo kursów i szkoleń dedykowanych osobom zainteresowanym tego typu zawodem, które w skondensowanej formie przedstawiają i uczą najważniejszych kwestii i zagadnień związanych ze specyfiką tej profesji.
Jest to nieco droga na skróty, jednak zdecydowanie udział w takim szkoleniu może pomóc w rozwoju i ukierunkowaniu swoich działań, by zyskać niezbędną wiedzę i umiejętności (pisaliśmy m.in. Szkolenia online). Potencjalni pracodawcy czy kontrahenci nie będą raczej zwracać uwagi na ukończone studia – zwrócą z pewnością jednak uwagę na dotychczasowe realizacje, projekty dla innych klientów, kampanie reklamowe czy inne doświadczenia, które warto wpisać do swojego CV.
Nie jest tajemnicą, że skuteczność w działaniu niekoniecznie wiąże się z „papierkiem”, dlatego kwestia ukończonych studiów w perspektywie zawodu social media managera jest rozpatrywana raczej jako kwestia drugorzędna. Skupić się warto przede wszystkim na funkcjonalnych i praktycznych umiejętnościach, które bardzo się przydadzą szczególnie w niestandardowych sytuacjach, a takich w tym zawodzie na pewno pojawi się sporo.
Czy Social Media Manager to zawód przyszłości, czy chwilowa moda?
To pytanie mogą zadawać sobie jedynie osoby, które nie mają większego pojęcia o funkcjonowaniu rynku e-commerce, a także potencjale, jaki drzemie w przestrzeni wirtualnej. Profesja social media managera jest zdecydowanie przyszłościowa, i daje ogromne możliwości rozwoju dla obu pracujących ze sobą stron – wykonawcy jak i firmy, która podejmuje taką współpracę. Można śmiało założyć, że zawód Social Media Manager stanie się powszechny i o wiele lepiej płatny niż jest teraz, a osoby trudniące się taką pracą będą miały mnóstwo zleceń.
Kwestie wizerunkowe to jedno, ale kontakt z klientami, dbanie o kontakt z nimi, a przede wszystkim skuteczne kampanie reklamowe zachęcające do korzystania z usług czy produktów są niezwykle istotne dla firm działających w przestrzeni wirtualnej -do prowadzenia tego wszystkiego niezbędna jest osoba o określonych kompetencjach. Żaden optymalizujący swój czas przedsiębiorca nie zajmie się prowadzeniem kampanii reklamowych na własną rękę – ogromne pokłady wolnego czasu raczej nie są domeną takich ludzi, jest nią natomiast oddelegowanie obowiązków, w tym przypadku social media managerowi.
Jeżeli ktoś rozważa rozpoczęcie swojej kariery w tej profesji, z pewnością może spokojnie inwestować w swój rozwój i praktyczne umiejętności, przydatne na stanowisku – tak jak pożądany na rynku będzie zawsze dobry i doświadczony menadżer, tak jego młodsza wersja w odłamie marketingu internetowego również jest bardzo potrzebna i intensywnie werbowana przez przedsiębiorców.
Pisaliśmy niedawno również: Kurs inwestowania na giełdzie online
Zawód ten dodatkowo daje naprawdę ogromne możliwości rozwoju, od własnej działalności, przez współpracę z różnymi markami, firmami i przedsiębiorstwami. Ciągłe nowe wyzwania i zadania powierzone przez kontrahentów dają bezcenne doświadczenie, które właściwie stanowi podstawę sukcesu w pracy na takim stanowisku. Jedno jest zatem pewne – Social Media Manager w następnych latach może stać się o wiele popularniejszą profesją niż jest teraz!
Nasza oferta szkoleń online tutaj: Szkolenia online z zaświadczeniem