Specjalista do social media

Specjalista do social media – jak nim zostać?

Specialista do social media to obecnie chwytliwy pod kątem przyszłości zawodowej temat i ciekawa, nierzadko dobrze płatna profesja. Zanim jednak zostaniesz magikiem od Facebooka, Instagrama, Tik Toka czy innych social mediów warto poznać je od drugiej strony – nie tylko jako zwykły użytkownik.

Social media to potężne narzędzia w marketingu, ale warto wiedzieć, że tu „handluje się” również swoimi danymi i nie tylko. Co zatem warto wiedzieć o zawodzie specjalisty do social mediów? Jak zostać specjalistą do social media i ile się zarabia w social mediach?

Specjalista do social media – czy to zawód dla mnie?

Jak często zerkasz na telefon, sprawdzając nowe powiadomienia w mediach społecznościowych? Miliony osób na całym świecie robią to regularnie – dla wielu z nas jest to nawet jedna z pierwszych czynności po przebudzeniu. Jak wynika z badań, w 2020 roku globalnie z mediów społecznościowych korzystało już ponad 3,8 mld (!) osób, czyli 49% populacji – przynajmniej od czasu do czasu.

Tylko w naszym kraju jest aż 19 milionów aktywnych użytkowników social mediów. Nic więc dziwnego, że firmy dostrzegają i wykorzystują ten olbrzymi potencjał reklamowy.

Obecnie coraz częściej zarówno największe, jak i małe firmy stawiają na skuteczną komunikację w różnych kanałach i zatrudniają profesjonalnych specjalistów do mediów społecznościowych. Wyjaśniamy, kim jest specjalista do social media, ile zarabia, jak nim zostać i jakie kompetencje są potrzebne w pracy na tym stanowisku.

Dlaczego skuteczna komunikacja za pomocą mediów społecznościowych jest tak ważna?

Promocja w mediach społecznościowych jest dla wielu firm najefektywniejszą formą komunikacji z klientami. Tradycyjne formy reklamy, takie jak spoty telewizyjne i radiowe, ogłoszenia w prasie czy banery wiążą się ze znacznymi wydatkami, które nie zawsze przekładają się na oczekiwane rezultaty – przekaz w ich przypadku dociera często do osób przypadkowych, które i tak nie chciałyby lub nie mogły skorzystać z oferty.

Zupełnie inaczej wygląda prowadzenie działań marketingowych w oparciu o różnego rodzaju serwisy i aplikacje społecznościowe.

Specjalista do social media
Specjalista do social media

W tym wypadku zwykle nie „próg wejścia” jest bardzo niski – założenie profilu firmy i rozpoczęcie kampanii nie wiąże się z dużymi wydatkami. Przykładowo na Facebooku możesz założyć firmowy profil, ale też wykupić reklamy. Koszty są skalowalne, można dopasować budżet do swoich potrzeb i możliwości.

Sprawdź także: Jakie kursy warto zrobić

Co ważne, media społecznościowe pozwalają bardzo precyzyjnie docierać do wybranej grupy docelowej – osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane konkretną ofertą. Poszczególne serwisy stanowią ogromne bazy danych o użytkownikach – pozwalają docierać do kobiet, mężczyzn, osób w określonym wieku, logujących się w konkretnej lokalizacji czy o konkretnych zainteresowaniach. To znacznie zwiększa szanse na zawarcie transakcji pod wpływem materiałów marketingowych.

Niestety, istnieje również druga strona medalu. Media społecznościowe w ostatnich latach stały się bardzo konkurencyjną przestrzenią reklamy.  Dawno minęły już czasy, gdy można było się wybić, publikując nieregularnie byle jak przygotowane posty.  Tymczasem bardzo wielu przedsiębiorcom, którzy promują swoje produkty i usługi w mediach społecznościowych, brakuje wiedzy o tym, w jaki sposób robić to profesjonalnie. Często problemem jest tzw. słomiany zapał –  na początku odbiorcy są wręcz zasypywani nowymi treściami, jednak z czasem ukazują się one coraz rzadziej.

Osoby, które zajmują się mediami społecznościowymi „z doskoku” często nie wiedzą, jak w pełni wykorzystać ich możliwości, marnują budżety reklamowe, nie potrafią budować przy pomocy poszczególnych kanałów komunikacji spójnego wizerunku firmy. Z tego powodu podmioty, którym zależy na maksimum efektów, coraz częściej zatrudniają profesjonalnych specjalistów ds. mediów społecznościowych.

Kim jest specjalista do social media?

Specjalista do social media, to osoba, która profesjonalnie zajmuje się budowaniem komunikacji w imieniu organizacji w mediach społecznościowych. Wiele osób, którym świat internetowego marketingu jest nieznany, może z pobłażaniem traktować ten zawód – niektórym wydaje się, że wystarczy dużo czasu spędzać na Facebooku lub Instagramie dodając posty i gadając ze znajomymi, by móc szumnie nazywać się „specjalistą” od tych platform (pisaliśmy niedawno: Social media manager). W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Prowadzenie skutecznych kampanii w mediach społecznościowych wymaga szeregu umiejętności i dość specjalistycznej wiedzy łączącej kilka różnych dziedzin. Aby to sobie uzmysłowić, warto przedstawić zadania, za jakie najczęściej odpowiedzialny jest specjalista do social media w firmie:

Specjalista do social media
Specjalista do social media
  • prowadzenie profilu firmy – dopracowany profil w mediach społecznościowych jest wizytówką każdej firmy. Bardzo często odgrywa nawet ważniejszą rolę niż samodzielna firmowa strona, która zaczyna przynosić efekty dopiero po wielu miesiącach pozycjonowania. Profil w mediach społecznościowych może być łatwo odnaleziony i wyświetlany przez wiele osób, dlatego też bardzo ważne jest, by zawierał użyteczne i ciekawe informacje o ofercie.
  • regularna publikacja postów – posty powinny w ciekawy sposób prezentować ofertę firmy, a także służyć podtrzymaniu relacji z użytkownikami; dzieleniu się wiedzą i informacjami branżowymi w sposób, który pozwala zbudować renomę eksperta. Osoba, która publikuje posty, powinna zadbać o dopracowanie tekstów z elementami charakterystycznymi dla poszczególnych platform (jak emotikony czy hashtagi), a w niektórych przypadkach również elementy graficzne czy video.
  • bezpośrednia komunikacja w mediach społecznościowych – specjalista do social media w wielu przypadkach pełni rolę nieco podobną do biura obsługi klienta. Może czytać komentarze zgłaszane różnymi drogami: na przykład w komentarzach czy na czacie, a następnie komunikować się z użytkownikami platform i pomagać im w rozwiązaniu problemów związanych z poszczególnymi produktami i usługami.
  • reagowanie na kryzysy wizerunkowe – budzisz się rano, a na profilu Twojej firmy w mediach społecznościowych jest pełno negatywnych komentarzy, a Internauci wzajemnie nakręcają się w krytyce waszych działań? Specjalista do social media jest tą osobą, która wie, jak opanować podobne kryzysy – a najlepsi dobrze wiedzą, że szybka i sprawna, spokojna reakcja może sprawić, że krytykujący zmieni się w przyszłości w lojalnego klienta.
  • prowadzenie płatnych kampanii reklamowych – bardzo często specjalista do social media nie tylko prowadzi profil firmy i publikuje na nim posty, ale i odpowiada za prowadzenie płatnych kampanii reklamowych na danej platformie np. Facebook Ads. Choć samo uruchomienie kampanii jest zwykle proste i intuicyjne, to odpowiednie jej skonfigurowanie, tak aby efektywnie wykorzystać budżet przeznaczony na reklamę i dotrzeć do odpowiednich klientów, niekiedy wymaga już dość specjalistycznej wiedzy.
  • monitorowanie skuteczności prowadzonych kampanii/działania analityczne – obecnie najpopularniejsze serwisy społecznościowe udostępniają bardzo zaawansowane narzędzia analityczne, które pozwalają dokładnie monitorować skuteczność prowadzonych kampanii. Efektywne korzystanie z nich wymaga jednak pewnej wiedzy technicznej, umiejętności analizowania danych i wykresów (pisaliśmy również: Szkolenia z efektywności).
  • monitorowanie działań konkurencji – w niektórych przypadkach do zadań specjalisty do social media należy również obserwowanie, co robią konkurenci w celu porównania, jak firma wypada na ich tle i wyciągnięcia wniosków, które z działań są efektywne.

Jak zostać specjalistą do social mediów?

Aby zostać specjalistą ds. social mediów, nie jest konieczne skończenie żadnych konkretnych studiów, choć są kierunki, które bywają bardzo przydatne przy wykonywaniu tej pracy – wśród nich warto wymienić między innymi marketing i zarządzanie, psychologię czy informatykę. Żadne studia nie zagwarantują jednak sukcesu w tej branży (pisaliśmy: Szkolenia marketingowe oraz Kurs marketingu internetowego). W praktyce niekiedy okazuje się, że osoby, które dysponują dużą teoretyczną wiedzą o mediach społecznościowych czy psychologii zakupu często nie potrafią przeprowadzić kampanii, która rzeczywiście przekładałaby się na konkretne korzyści i zyski dla firmy.

Specjalista do social media
Specjalista do social media

Oczywiście, zawsze warto doszkalać się, szukać odpowiednich kursów i studiów podyplomowych, jednak najważniejsze jest doświadczenie (pisaliśmy niedawno: Najbardziej opłacalne kursy zawodowe). Jako specjaliści do social media często są zatrudniane te osoby, które mogą się już pochwalić pewnymi osiągnięciami w tej dziedzinie: na przykład stworzyły profile, które cieszą się dużą popularnością. Jeżeli wykażesz, że nie był to przypadek, istnieje duża szansa, że jakaś firma zaproponuje Ci, byś zajął się tym profesjonalnie.

Pisaliśmy niedawno również: Szkolenia motywacyjne

Specjalista do social mediów w każdym przypadku powinien być przede wszystkim osobą, która dobrze czuje się w wirtualnej przestrzeni i umie się o niej poruszać; człowiekiem gotowym się uczyć i chętnym by śledzić rozwój poszczególnych platform i technologiczne nowinki.

Jakie umiejętności są przydatne w pracy specjalisty do social media?

  • Umiejętności tworzenia tekstów (copywriting) i atrakcyjnego contentu – osoba, która odpowiedzialna jest za prowadzenie profili w mediach społecznościowych powinna przede wszystkim umieć tworzyć atrakcyjne treści, które przyciągają uwagę odbiorców. Ważne jest przy tym, by tworzone posty były spójne z wizerunkiem firmy. W niektórych przypadkach dobrze sprawdzą się kontrowersyjne, nastawione przede wszystkim na wysoką „klikalność” posty, w innych byłyby one odbierane jako nieprofesjonalne i nie wzbudzające zaufania.
  • Wiedza marketingowa i psychologia sprzedaży – komunikacja z potencjalnymi klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych powinna wpisywać się w ogólną strategię marki i pozwalać na realizację określonych celów sprzedażowych (pisaliśmy także: Szkolenia sprzedażowe i warsztaty sprzedażowe). Nie chodzi tylko o stworzenie profilu, który będzie atrakcyjny i popularny, ale o przekonanie odbiorców do określonych zachowań (zakupu określonych produktów, skorzystanie z usług). Nie we wszystkich branżach duża popularność profili w mediach społecznościowych automatycznie przekłada się na większe zyski ze sprzedaży i pozytywne budowanie wizerunku marki).
  • Wysoka kultura osobista, opanowanie, umiejętności interpersonalne – specjalista ds. social mediów w codziennej pracy cały czas spotyka się z różnymi komentarzami klientów. Wiele z nich może być prowokacyjnych, niesprawiedliwych czy emocjonalnych. Jest natomiast bardzo ważne, by na każdy z takich wpisów osoba odpowiadająca za prowadzenie profilu odpowiadała w sposób spokojny, kulturalny i życzliwy. W wielu wypadkach krytyczne komentarze wcale nie szkodzą firmie, jeżeli klient uzyska pomoc i wsparcie, a z uwag zostaną wyciągnięte odpowiednie wnioski. Emocjonalne, nerwowe, nieprofesjonalne odpowiedzi mogą jednak nasilać problem wizerunkowy i prowadzić do całkowitej utraty reputacji przez firmę.
  • „Techniczna” wiedza o funkcjonowaniu poszczególnych platform, umiejętności analityczne – specjalistą ds. social media powinna być osoba, która posiada pewną wiedzę o IT i sprawnie porusza się po poszczególnych platformach. Bardzo ważny w tym kontekście jest analityczny umysł i umiejętność pracy z liczbami. Dzięki nim możesz zbadać, które treści są najbardziej angażujące, i zaprojektować kampanię medialną w taki sposób, by budżet został wykorzystany maksymalnie efektywnie.
  • Znajomość języków obcych, a w szczególności angielskiego – w wielu przypadkach polskie firmy wykorzystują profile w mediach społecznościowych, by promować swoją ofertę wśród zagranicznych klientów. Nawet, jeżeli firma nie zamierza wychodzić z ekspansją na zagraniczne rynki, dobrze jeżeli osoba prowadząca profil będzie potrafiła odpowiedzieć na zadane przez obcokrajowca pytanie czy sprawdzić coś na zagranicznych stronach.
Specjalista do social media
Specjalista do social media

Specjalista do social mediów – ile zarabia?

Zarobki specjalistów do social media mogą się bardzo różnić od siebie w zależności od branży i specyfiki poszczególnych firm. Zupełnie inaczej będzie wyglądała pensja młodego specjalisty do social media, który prowadzi profile niewielkiego sklepu działającego przede wszystkim lokalnie, a zupełnie inaczej kogoś, kto odpowiada za kampanie największych graczy na rynku. W 2022 roku mediana zarobków na stanowisku specjalista do social media wynosi 5480 zł brutto. 25% specjalistów do social media zarabia mniej niż 4340 zł brutto.

Na drugim biegunie znajdują się najlepiej zarabiający – 25% najlepiej zarabiających osiąga pensje wyższe niż 9090 zł brutto. Co ciekawe, aktualnie w tym zawodzie zdecydowanie dominują kobiety – szacuje się, że 2/3 wszystkich pracowników na tym stanowisku to właśnie kobiety. Specjaliści do social media mogą liczyć na różnego rodzaju benefity pozapłacowe, a przede wszystkim: możliwość pracy zdalnej, karnety na siłownie i do klubów fitness czy prywatną opiekę medyczną.

W których mediach społecznościowych warto promować firmę?

Facebook

Zdecydowałeś, że warto zacząć działać w mediach społecznościowych, ale… w których? Pierwszym i najbardziej oczywistym wyborem jest Facebook. Obecnie z platformy Marka Zuckerberga korzysta już około 1, 5 miliarda aktywnych użytkowników. Wśród nich są ludzie mieszkający praktycznie na całym świecie, w różnym wieku i o najróżniejszych zainteresowaniach. To powoduje, że kampania reklamowa na Facebooku może być doskonałym wyborem bez względu na to, jaka jest specyfika Twojej branży.

Platforma ta jest bardzo uniwersalna i daje szerokie pole do działania przedsiębiorcom. Specjaliści do social media, którzy pragną promować swój biznes na Facebooku, mogą robić to na dwa sposoby: zakładając FanPage, czyli stronę fanowską – stanowi ona odpowiednik prywatnego profilu lub wykupując płatne reklamy FacebookAds, rozliczane podobnie jak Google Ads w modelu PPC, czyli płatność za kliknięcie:

Zalety wyboru kampanii reklamowej na Facebooku:

+ Duże zasięgi – szansa na dotarcie do 1,5 mld aktywnych użytkowników na całym świecie;

+ Platforma bardzo uniwersalna – dobre rozwiązanie dla firm działających w różnych branżach

+ Niski „próg wejścia”, możliwość dostosowania kosztów kampanii do potrzeb i możliwości firmy

Wady wyboru kampanii reklamowej na Facebooku:

– w wielu branżach bardzo duża konkurencja.

Instagram

Założenie konta na Instagramie będzie bardzo dobrym pomysłem w szczególności, gdy firma może pochwalić się dużą ilością atrakcyjnych materiałów wizualnych. Instagram działa przede wszystkim jako fotograficzny serwis społecznościowy, udostępniając hosting zdjęć i możliwość publikowania krótkich filmików. Choć Instagram kojarzy się często ze zdjęciami aspirujących celebrytek, w rzeczywistości branż, które mogą skutecznie promować się z pomocą tej platformy jest bardzo wiele (pisaliśmy niedawno: Szkolenia z Instagrama i innych social mediów oraz Kursy social media).

Z powodzeniem można promować w ten sposób obiekty turystyczne, usługi fryzjerskie czy gastronomię. Prowadzenie profilu na Instagramie umożliwia promowanie ciekawych zdjęć wnętrz i scenerii, możesz wykonać zdjęcia produktów, które masz w ofercie i przedstawiać je w ciekawych aranżacjach czy tworzyć fotograficzne relacje z wydarzeń z życia firmy. Podobnie jak w przypadku Facebooka, możesz zdecydować się także na wykupienie płatnych reklam – Instagram Ads, rozliczanych w modelu PPC, czyli płatność za kliknięcie.

Specjalista do social media
Specjalista do social media

Zalety kampanii reklamowej na Instagramie:

+ doskonały sposób na promocję dla firm, które mogą pochwalić się pięknymi materiałami graficznymi;

+ możliwość precyzyjnego docierania do osób  z wybranej grupy docelowej;

+ elastyczny budżet kampanii dostosowany do potrzeb i możliwości firmy

Wady kampanii reklamowej na Instagramie:

– w przypadku niektórych branż bardzo duża konkurencja.

LinkedIn

Specjaliści ds. mediów społecznościowych bardzo często dostrzegają, że ogromny potencjał mogą mieć także kampanie prowadzone na LinkedInie, który bywa określany jako „Facebook dla profesjonalistów”. Choć liczba użytkowników na tej platformie nie jest tak duża, jak na przykład na Facebooku, to nawiązane kontakty mogą przełożyć się na bardzo przyszłościowe współprace i duże zyski dla firmy. Dotyczy to przede wszystkim firm, które prowadzą działalność w modelu b2b.

W ich przypadku duże znaczenie ma często nie tyle uwaga ze strony wielu przypadkowych odbiorców treści, na przykład nastolatków, lecz osób zatrudnionych na konkretnych stanowiskach w firmach z danej branży. Prowadzenie profesjonalnego profilu na LinkedIn to doskonała możliwość rozwijania swojej zawodowej sieci kontaktów i nawiązywania relacji z potencjalnymi kontrahentami. Za pomocą platformy możesz brać udział w dyskusjach branżowych,

Korzyści z kampanii na LinkedIn:

+ możliwość dotarcia do specjalistów działających w konkretnej branży i osób zatrudnionych na stanowiskach, które są istotne z punktu widzenia prowadzonej przez nas działalności;

+ możliwość budowani renomy eksperta w branży;

+ możliwość prowadzenia kampanii za pomocą wielu różnych form przekazu – na przykład prowadzenia na platformie profesjonalnego bloga czy publikacji artykułów branżowych.

Wady reklamy na LinkedIn:

– jeżeli specjaliście ds. mediów społecznościowych zależy przede wszystkim na jak największych zasięgach i dotarciu do wielu osób np. klientów detalicznych, a nie ekspertów z konkretnej branży, kampania za pośrednictwem innych platform może być o wiele bardziej efektywna.

Twitter

Twitter to ciesząca się dużą popularnością platforma społecznościowa, która umożliwia publikowanie tzw. twittów, czyli krótkich wiadomości tekstowych opatrzonych hashtagami. Choć w Polsce Twitter nie jest tak znany, jak Facebook czy Instagram, to pozwala bardzo skutecznie docierać do niektórych grup społecznych, Na całym świecie na Twitterze obecni są przede wszystkim mężczyźni w wieku 35-49 lat. W naszym kraju na Twitterze bardzo aktywni są politycy, dziennikarze, aktywiści, przedstawiciele dużych firm.

Co ważne, to ten potencjał reklamowy wciąż nie jest tak mocno wykorzystywany, jak ma to miejsce na przykład na Facebooku. To oznacza, że decydując się na kampanię reklamową na Twitterze specjalista ds. mediów społecznościowych może wyprzedzić konkurencję.

Zalety reklamy na Twitterze:

+mniejsza konkurencja niż na innych platformach

+możliwość precyzyjnego targetowania reklam

+ elastyczny budżet kampanii i stosunkowo niski koszt

Wady kampanii na Twitterze:

– w Polsce Twitter wciąż nie jest tak popularny i nie wszystkie grupy społeczne są na nim reprezentowane;

Specjalista do social media
Specjalista do social media

TikTok

TikTok to aplikacja mobilna na telefon (działająca w oparciu o systemy Android i IOS), która umożliwia udostępnianie krótkich nagrań. Rozpoczęła działalność w 2016 roku. Od tamtego czasu jest szczególnie popularna wśród młodszych nastolatków. W 2020 roku 90% użytkowników Twittera w Polsce miało mniej niż 18 lat. Na Tiktoku bardzo często publikowane są filmiki inspirowane teledyskami, na przykład tańce do określonych utworów, stand upy, relacje na żywo czy tutoriale – poradniki pokazujące, jak krok po kroku wykonać jakąś czynność, na przykład makijaż.

Pisaliśmy również: Popularne kursy zawodowe oraz Ciekawe szkolenia online i Praktyczne szkolenia online. Zobacz również: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i Szkolenia zawodowe online

Na Tiktotka powinni zwrócić szczególną uwagę specjaliści do social media, którzy chcą promować firmy posiadające w swojej ofercie produkty dla osób, które chętnie z TikToka korzystają, czyli przede wszystkim dla młodzieży.

Korzyści z kampanii na Tiktoku:

+ Szczególnie atrakcyjna dla firm, które chcą promować się poprzez krótkie i dynamiczne nagrania;

+ Dobry sposób na dotarcie z ofertą do nastolatków;

+ Budżet kampanii może zostać dostosowany do potrzeb i możliwości firmy.

Wady kampanii na Tiktoku:

– w niektórych środowiskach kampania realizowana na TikToku może byś postrzegana jako mało poważna i nieprofesjonalna.

WeChat

Choć w Polsce WeChat jest aplikacją stosunkowo mało znaną, specjaliści do social media powinni zdawać sobie sprawę z jej istnienia – warto mieć świadomość, że do 2017 roku był to najpopularniejszy serwis na świecie z 950 mln aktywnych użytkowników. WeChat to chiński komunikator internetowy i portal społecznościowy, a także aplikacja umożliwiająca robienie zakupów i dokonywanie płatności.

O ile najczęściej Polacy nie mają potrzeby, by interesować się tym serwisem, to zdecydowanie powinni zrobić to przedsiębiorcy, którzy handlują z Chinami. Dzięki kampanii realizowanej w serwisie WeChat mogą zyskać dostęp do ogromnego chińskiego rynku.

Korzyści z kampanii w serwisie WeChat:

+ idealne rozwiązanie dla firm, które handlują z Chińczykami, na przykład dla eksporterów wysyłających polskie produkty na chiński rynek;

+ możliwość dotarcia do prawie 900 mln użytkowników;

+ bardzo innowacyjna i wszechstronna aplikacja, która umożliwia nie tylko publikację reklam, ale i umożliwia dokonywanie zakupów za pomocą botów.

Specjalista do social media
Specjalista do social media

Wady kampanii w serwisie WeChat:

– Niestety, platforma jest kontrolowana i bardzo silnie cenzurowana przez chiński rząd, czego warto mieć świadomość przed założeniem konta.

Pisaliśmy niedawno również: Szkolenia dla managerów online

Podsumowując: specjalista do social media to bardzo ciekawy, ale też wymagający zawód. Nie można liczyć na spektakularne zarobki (o ile nie jest się wysoko opłacanym specjalistą obsługującym największe firmy albo pracownikiem dobrze prosperującej agencji social media). Warto zainteresować się tym tematem, szczególnie, że próg wejścia do tej branży nie jest sztucznie kreowany, jak to ma czasem miejsce w różnych regulowanych branżach.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *