W jakie szkolenia dla pracowników warto zainwestować?

W jakie szkolenia dla pracowników warto zainwestować? Rozwój przedsiębiorstwa, bez względu na to do jakiej branży się zalicza zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest stałe doskonalenie pracowników. Dobrze zgrany zespół, składający się z osób stale poszerzających własne kompetencje jest kluczowy do tego by tworzyć firmę, która jest w stanie stale odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby globalnego rynku.

Dlatego pieniądze przeznaczane na umiejętności pracowników nie powinny być traktowane jako zbędne koszty. Zdecydowanie lepiej postrzegać je jako inwestycje w ciągły rozwój przedsiębiorstwa.

Oczywiście temat szkoleń nie jest niczym prostym i jednoznacznym – aby środki przeznaczone na te cele przyniosły realne zyski w stosunkowo krótkiej perspektywie należy dobrze zastanowić się nad tym, co chce się osiągnąć oraz z jakie problemy najbardziej utrudniają zwiększenie konkurencyjności firmy na tle konkurencji.

W niniejszym artykule zawarte zostały wszystkie aspekty, które warto wziąć pod uwagę planując działania rozwojowe w różnych obszarach. 

Planowanie rozwoju pracownika – jak robić to dobrze? 

Jak już zostało wspomniane we wstępie, rozwój pracownika jest kluczem do ogólnego rozwoju firmy. Dlatego warto zadbać o to, by w każdym dziale pracowały osoby, które wyrażają chęć poszerzania swoich kompetencji. Jednakże, aby nastawienie na ciągłą naukę i wdrażanie nowych rozwiązań do życia zawodowego było postrzegane przez ogół pracowników jako coś zupełnie normalnego należy zacząć od samego początku.

Co to oznacza? Już na etapie rekrutacji nowych osób do zespołu warto szukać takich kandydatów, którzy swoją postawą jasno deklarują, że nauka nie skończyła się dla nich wraz z zakończeniem szkoły podstawowej, zawodowej bądź studiów.

Oto kilka podstawowych kwestii o które należy zadbać, by rozwój pracownika szedł w parze z rozwojem przedsiębiorstwa:

Zatrudnianie ludzi z pasją do rozwoju osobistego i zawodowego – warto już na wstępie podkreślić, że zatrudnienie w danym przedsiębiorstwie wiąże się z regularnym doszkalaniem się bez względu na posiadane stanowisko.

Dzięki jasnej komunikacji na samym wstępie zostanie zminimalizowane ryzyko zatrudnienia ludzi, którzy w rzeczywistości nie mają ochoty na doszkalanie się w jakimkolwiek tego słowa znaczeniu. Już na etapie redagowania ogłoszenia o naborze nowych osób do zespołu w wymaganiach należy jasno podkreślić gotowość do udziału w kursach realizowanych przez potencjalnego pracodawcę. 

Szkolenia z kompetencji miękkich – jeszcze do niedawna w wielu branżach kompetencje miękkie były postrzegane jako niezbyt istotne. Coraz częściej okazuje się jednak, że dosłownie na każdym stanowisku lepiej radzą sobie osoby, które mają wysoko rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem czy poszukiwania alternatywnych rozwiązań pojawiających się problemów.

Dlatego każde przedsiębiorstwo nastawione na ciągły rozwój powinno regularnie inwestować w rozwój umiejętności miękkich swoich pracowników.

Jakie kursy są przydatne?
Jakie kursy są przydatne? szkolenia pracownicze

Rozwój liderów – dzięki sprawnemu zarządzaniu można uniknąć wielu problemów, konfliktów oraz związanych z nimi rosnących kosztów. Dlatego doszkoleni liderzy, stale poszerzający swoje kompetencje są na rynku pracy dosłownie na wagę złota.

Mamy fajne szkolenie online z zarządzania zasobami ludzkimi dla początkujących

Umożliwienie rozwoju liderom czy menagerom poszczególnych działów może sprawić, że znacznie poprawi się nie tylko ich praca. W takich sytuacjach można liczyć na widoczne efekty w całym zespole. 

Regularne, firmowe burze mózgów – warto pamiętać o tym, że każdy pracownik widzi funkcjonowanie firmy z innej perspektywy. Dlatego nie warto ograniczać się do narad składających się jedynie z liderów czy zarządu. Warto zastanowić się nad regularnymi spotkaniami w których uczestniczyć będą również pracownicy piastujący nieco niższe stanowiska.

Mogą oni podsunąć wiele błyskotliwych pomysłów, dzięki czemu łatwiej będzie korygować dotychczas stosowane procedury.

Plan rozwoju pracownika – warto pamiętać o tym, że każdy pracownik jest indywidualną jednostką. W związku z tym, każdy będzie preferował rozwój rozumiany w nieco innym sensie. Jedni lepiej uczą się w grupie, inni preferują zajęcia indywidualne.

Jedni lepiej radzą sobie w relacjach międzyludzkich ale mają braki w wiedzy branżowej – inni – odwrotnie. Dlatego warto przeprowadzać rozmowy z każdym pracownikiem mające na celu ustalenie indywidualnego planu rozwoju. Dzięki temu możliwe stanie się zainwestowanie pieniędzy na rozwój kompetencji pracowników w taki sposób, by w przyszłości zaczął przynosić realne zyski.

Pisaliśmy także: Jak się uczyć efektywnie?

Jakie mogą być obszary do rozwoju pracownika?

Rozwój w zakresie IT – pomimo tego, że wiele branż nie obraca się bezpośrednio w świecie online warto pamiętać o tym, że obecnie w zdecydowanej większości przypadków najskuteczniejszą formą marketingu jest marketing internetowy.

W związku z tym warto inwestować w rozwój w zakresie IT u tych pracowników, którzy są odpowiedzialni za docieranie do nowych klientów oraz za utrzymywanie relacji z tymi, którzy już dobrze znają dane przedsiębiorstwo. Dzięki temu może to znacząco zwiększyć zyski bez poszerzania oferty. 

Gdy organizacja nie stawia na rozwój

W dzisiejszym świecie brak rozwoju w perspektywie długoterminowej będzie jednoznaczny z upadłością przedsiębiorstwa. Dlaczego? Z perspektywy globalnej w każdej branży regularnie pojawiają się nowe jednostki nastawione na intensywny rozwój i stosowanie nowatorskich rozwiązań. Oczywiście, nie każda z nich się sprawdzi.

Z pewnością jednak co najmniej część z nich szybko stanie się na tyle konkurencyjna, że z biegiem czasu przejmie wszystkich klientów od tych, którzy postanowili stanąć w miejscu. Mówiąc w skrócie: w biznesie dwudziestego pierwszego wieku nie ma miejsca na stagnację. Działania rozwojowe nie powinny być przywilejem dla wybranych pracowników, powinny być koniecznością dla ogółu zatrudnionych.

Dlatego nie warto zastanawiać się czy stawiać na rozwój. Pytaniem, które należy zadać sobie każdy przedsiębiorca brzmi raczej “w jakie szkolenia dla pracowników warto zainwestować?”.

Jak szkolenia z kompetencji miękkich mogą przynieść korzyści każdej organizacji

Kompetencje miękkie to zbiór umiejętności, których poziomu nie da się określić w jednoznaczny sposób ponieważ nie są one mierzalne. Warto podkreślić jednak, że ich rozwój jest odczuwalny zarówno przez jednostkę, która się w tym kierunku rozwija jak i przez współpracowników oraz klientów. Jak to się dzieje?

Pisaliśmy także: Umiejętności miękkie i twarde

Kompetencje miękkie to praktyczne umiejętności interpersonalne dzięki którym łatwiejsze staje się rozwiązywanie konfliktów (które pojawiają się w każdym środowisku), sytuacje stresogenne przestają wydawać się problemem bez rozwiązania a komunikacja okazuje się być zdecydowanie bardziej skuteczna.

Na co warto zrobić kurs?
Na co warto zrobić kurs? szkolenia pracownicze

Zmian wynikających z inwestycji w umiejętności miękkie jest zdecydowanie więcej. Jednak część z nich jest najbardziej odczuwalna przez właścicieli firm. Oto niektóre z nich:

Poprawa retencji pracowników – osoby, które mogą liczyć na wsparcie w zakresie doskonalenia newralgicznych obszarów zaliczających się do kompetencji miękkich są dużo bardziej zadowolone ze swojego miejsca zatrudnienia w porównaniu do ludzi, którzy nie mają dostępu do rozwoju w tym zakresie. Tu ważne są także umiejętności zarządzania (pisaliśmy: Szkolenia z zarządzania personelem).

Dzięki czemu przedsiębiorstwa inwestujące w rozwój kompetencji miękkich mogą cieszyć się mniejszą ilością składanych wypowiedzeń co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie kosztów związanych z przeprowadzaniem rekrutacji oraz szkoleniem nowych pracowników.

Kreatywne myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów – wbrew pozorom kreatywność nie jest cechą, którą “ma się lub nie”. Wręcz przeciwnie, istnieje wiele skutecznych sposobów dzięki którym można pobudzić wyobraźnię nawet u najmniej pomysłowych osób.

Dzięki temu firmy, które regularnie dbają o kreatywność pracowników lepiej radzą sobie z pojawiającymi się problemami oraz wprowadzają nowe skuteczniejsze rozwiązania lub produkty – efektywniejsze jest podejmowanie decyzji. Te wszystkie czynniki przekładają się z kolei na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa na tle konkurencji. 

Skuteczna komunikacja z klientami – umiejętnie prowadzony dialog sprawia, że lepiej oraz szybciej można ustalić co dane przedsiębiorstwo ma do zaoferowania. Nie da się ukryć, że w obecnych czasach ceniona jest nie tylko jakość oferowanych dóbr lub usług. Równie ważny jest czas realizacji każdego etapu transakcji.

Pracownicy o wysoko rozwiniętych kompetencjach miękkich będą w stanie sprostać wymaganiom nawet najbardziej wymagających klientów i jednocześnie sprawią, że będą oni chętnie wracać ponownie lub polecać dane usługi/produkty osobom ze swojego otoczenia.  

Poprawa organizacji pracy – “pracuj mądrze, nie ciężko” – to motto, które idzie w parze z rozwojem kompetencji miękkich pracowników. Ludzie przeszkoleni w tym zakresie potrafią lepiej wykorzystywać czas, szybciej się regenerują oraz są mniej sfrustrowani.

Dzięki temu w krótszym czasie są w stanie wykonać większą ilość obowiązków, co przekłada się nie tylko na wysoką satysfakcję z pracy ale również na wyższe zyski dla całego przedsiębiorstwa. 

Jeżeli po przeczytaniu powyższych przykładów nadal zastanawiasz się czy warto inwestować w szkolenia miękkie i rozwój kompetencji miękkich to zapamiętaj, że każda poprawa w tym zakresie i implementacja działań rozwojowych w perspektywie długofalowej przekłada się zarówno na redukcję kosztów funkcjonowania firmy jak i zwiększenie jej przychodów oraz przewagę konkurencyjną

Jak rozumieć rozwój pracownika?

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że pracowników nie należy dzielić na tych “wartych inwestycji” i tych, którzy “dadzą sobie radę bez szkoleń. Dlaczego? Przede wszystkim nierówne traktowanie zatrudnionego personelu zostanie bardzo szybko zauważone i może przerodzić się w niepotrzebne konflikty lub co najmniej znaczne zwiększenie poziomu frustracji tych, którym nie dano szans na rozwój.

To z kolei prędzej czy później będzie przekładać się na zwiększenie liczby wypowiedzeń lub niedokładne wypełnianie obowiązków. Warto, by każdy czuł się zauważony i doceniony. Oczywiście w związku z bardzo różnym zakresem obowiązków każdy pracownik będzie nadawał się do uczestnictwa w innym rodzaju szkoleń.

Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji o inwestycji w konkretne kursy warto określić możliwie jak najbardziej dokładny plan działania. 

Jakie szkolenia są na topie?
Jakie szkolenia są na topie?

Określ cele rozwojowe

Podziel pracowników na grupy w których mogliby się wspólnie dokształcać. Najłatwiej jest najpierw określić potrzeby zawodowe każdej zatrudnionej osoby i na tej podstawie przydzielać ją do potencjalnych grup doszkalających. Korzyści ze sporządzenia Indywidualnych Planów Rozwoju Pracownika jest bardzo wiele, najważniejsze to wysoki poziom satysfakcji osób zaangażowanych w szkolenia oraz szybkie wykorzystanie w praktyce nowych umiejętności.

Poza tym, mając jasno określone cele możliwe staje się sprecyzowanie drogi, którą się do nich dojdzie. Pamiętaj, że nie wiedząc dokładnie jakich efektów oczekujesz po szkoleniach będziesz inwestować w ciemno. Po co ryzykować, jeżeli od razu możesz podjąć takie działania, które dają najwyższą szansę na uzyskanie szybkich profitów?

Zastanów się, z jakich zasobów możesz skorzystać, aby zrealizować postawione cele

Kiedy wiadomo już jaki jest cel należy zastanowić się nad możliwościami czasowymi oraz finansowymi. Te dwa aspekty są jednocześnie najbardziej istotne jak i problematyczne. Od razu warto pogodzić się z tym, że pracownicy w pewnym momencie znaczną część swojego etatu będą poświęcać na doszkalanie się. W związku z czym ich możliwości w zakresie codziennych obowiązków będą tymczasowo ograniczone.

Ponadto, szkolenia oczywiście nie są za darmo. Co więcej, zazwyczaj wiedza przekazywana przez specjalistów jest wyceniana wysoko. Należy jednak regularnie przypominać sobie o tym, że tego wydatku czasowo-finansowego nie powinno traktować się jako koszty lecz jako inwestycję w lepszą przyszłość. 

Interaktywne warsztaty na żywo

Kolejnym krokiem jest zdecydowanie się na konkretny typ szkolenia. Bardzo popularne są interaktywne warsztaty na żywo w których udział może wziąć wiele osób na raz. Dzięki czemu jednorazowe wydarzenie może poprawić kompetencje wielu osób zajmujących się bardzo różnymi obszarami w danym przedsiębiorstwie. Co więcej, warto wspomnieć również o tym, że tego typu wydarzenia pozytywnie przekładają się również na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy pracownikami.

Taka odskocznia od codziennej rutyny daje przestrzeń na lepsze poznanie swoich potrzeb oraz oczekiwań. To z kolei przekłada się na poprawę komunikacji i skuteczniejszą współpracę, również pomiędzy osobami, które na co dzień nie mają ze sobą zbyt wiele kontaktu. 

Szkolenia online

To również coraz bardziej popularna forma inwestycji w rozwój przedsiębiorstwa. Bywa szczególnie chętnie stosowana podczas poszukiwań stosunkowo taniej formy rozwoju szeregowego pracownika. Oczywistym faktem jest to, że w nie każdej firmie możliwe jest przeznaczenie dużych funduszy na szkolenie każdej osoby.

Dlatego szkolenia online mogą być dobrą alternatywą na stosunkowo tanie i jednocześnie najlepsze sposoby na szkolenie pracowników w zakresie kompetencji miękkich. Co więcej, tego typu działania rozwojowe mogą zająć zdecydowanie mniej czasu niż kursy organizowane stacjonarnie.

Ten argument może być szczególnie interesujący dla tych, którzy chcą się szkolić ale po prostu nie mogą poświęcić na to zbyt wiele czasu w trakcie pracy a nadgodziny nie wchodzą w grę. 

 Zajęcia indywidualne

To najbardziej kosztowna ale jednocześnie w wielu przypadkach najbardziej opłacalna forma inwestycji w kompetencje ludzkie. Oczywiście w większości przypadków niemożliwe będzie indywidualne szkolenie każdego pracownika, warto jednak zastanowić się nad tym, czy danie takiej możliwości niektórym z nich nie sprawi, że firma zyska zupełnie nowe możliwości.

Takie działania przynoszą najlepsze rezultaty, jeżeli dana firma ma widoczne, stale powracające problemy w jakimś konkretnym obszarze. Być może od dawna nie macie zbyt wielu nowych klientów? To znak, że dotychczas stosowany marketing nie działa – może warto zainwestować w kompleksowe szkolenie dla kogoś, kto tworzy reklamy oraz planuje akcje marketingowe?

Dzięki poznaniu najnowszych trendów w tym zakresie możliwe stanie się wprowadzenie zmian, które zaprocentują pojawieniem się nowych klientów z dotychczas nieosiągalnych obszarów. Ponadto, jedna dobrze wyszkolona osoba będzie mogła później uczyć innych pracowników.

Jakie mogą być obszary do rozwoju? Jakie szkolenia są na topie?
Jakie szkolenia są na topie? Jakie mogą być obszary do rozwoju? Czy warto szkolić pracowników?

Całkiem prawdopodobne, ze najwyższy czas pogodzić się z tym, że od dawna ciągnące się problemy wymagają inwestycji ale dzięki temu mogą zostać rozwiązane raz a dobrze. 

Możliwość korzystania z nowych umiejętności

Pamiętaj, że nowe kompetencje będą prawdopodobnie wiązać się z koniecznością wprowadzenia zmian w dotychczas stosowanych procedurach. Jedynie wiedza wprowadzona w praktykę ma szansę dać realne efekty. Dlatego po zrealizowaniu kursów warto zastanowić się co warto byłoby zmienić by zacząć iść w kierunku rozwoju firmy.

Pisaliśmy także: Praca w biurze rachunkowym

I nie powinny być to zmiany narzucane przez zarząd czy liderów – prawo głosu powinny mieć przede wszystkim te osoby, które uczestniczyły w warsztatach i miały możliwość poznać inną perspektywę. Zmiany nie muszą równać się z prawdziwą rewolucją. Równie skutecznym podejściem może być stopniowe wdrażanie nowych pomysłów i ich weryfikacja w praktyce.

Po co są szkolenia dla pracowników?

Warto podkreślić też, że poza realnym poszukiwaniem skutecznych rozwiązań, przy takim podejściu wielu pracowników może znacząco zwiększyć swoją satysfakcję z wykonywanej pracy. Zdecydowana większość ludzi lubi czuć sprawczość, która może być bardzo mocno pobudzona właśnie wprowadzaniem nowych pomysłów do zawodowej codzienności. 

Jednocześnie dobrze z góry dać ludziom przyzwolenie na błędy – z pewnością okaże się, że nie każde nowo wprowadzone rozwiązanie będzie strzałem w dziesiątkę. Trzeba próbować i szukać. Należy pamiętać, że zmiany są procesem, który w pewnych momentach bywa trudny.

Bez wątpienia jednak można przyznać, że całkowite zamknięcie się na zmiany sprawi, że przedsiębiorstwo stanie w miejscu i z biegiem czasu stanie się coraz mniej atrakcyjnym miejscem do pracy oraz co najważniejsze dla właścicieli – coraz mniej rentownym biznesem. 

Jak rozumieć rozwój pracownika?

Rozwój z perspektywy różnych osób może wyglądać różnie. Warto podkreślić, że ukończenie jakiegoś kursu nie musi być jednoznaczne z możliwością dopisania go do życiorysu. Równie wartościowe mogą być takie kompetencje, dzięki którym ludzie zatrudnieniu na danym stanowisku będą czuli większą satysfakcję związaną z wykonywanym zawodem.

Może mieć to związek ze zwiększeniem poczucia pewności siebie, lepszym radzeniem ze stresem lub uczuciem bycia zauważonym przez pracodawcę. Każdy z tych aspektów może przełożyć się na zmniejszenie retencji pracowników, ich wyższe zaangażowanie w wykonywane działania oraz lepszą skuteczność w dążeniu do celu.

Praktyczne umiejętności, które nie są zbyt łatwo mierzalne to między innymi rozwiązywanie konfliktów, empatyczne podejście do innych ludzi czy zwiększona kreatywność.

Rozwój to satysfakcja

Dobry pracodawca dba o to by ludzie pracujący w jego przedsiębiorstwie nie traktowali etatu jako zło konieczne. Nie chodzi tutaj jedynie o empatyczne podejście do drugiego człowieka. Jest to równie ważne z perspektywy rozwoju firmy. Sfrustrowani ludzie będą robili tylko tyle ile muszą, nie będą próbować szukać lepszych rozwiązań i proponować nowych pomysłów.

Możliwość regularnego rozwoju z kolei napędza do działania i pomaga uwierzyć we własne umiejętności.

Rozwój to benefity

Pamiętaj, że ludzie, którzy się szkolą stają się coraz bardziej konkurencyjni na rynku pracy. W związku z czym wielu z nich z czasem zacznie zdawać sobie sprawę z tego, że mają szansę ubiegać się o lepsze warunki pracy. Warto im to zapewnić ponieważ dzięki temu zmniejszona zostanie retencja pracowników, która jest bardzo kosztownym i czasochłonnym zjawiskiem. Ponadto, nie warto tracić już wyszkolonych ludzi i pozwalać na to by już zdobytą wiedzę wykorzystywali w pracy u konkurencji.

Pisaliśmy także: Jak się zmotywować do nauki

W jaki sposób realizować rozwój pracowników?

Dlatego rozwój powinien wiązać się z różnego rodzaju benefitami. Nie zawsze musi to być wzrost wysokości pensji. Niektórzy decydują się na zwiększoną ilość urlopu, skrócony czas pracy, możliwość pracy zdalnej lub bardziej elastyczny czas pracy.

Warto zapytać pracownika o to, czego najbardziej mu brakuje i wspólnie znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron. 

Komunikacja interpersonalna i praca w zespole – rozwój umiejętności miękkich

Rozwój zawodowy może nie zmieniać kompetencji pracowników jeżeli chodzi o ich wiedzę zawodową. Warto jednak zaznaczyć, że każda inwestycja w rozwój umiejętności miękkich przekłada się na poprawę pracy zespołowej.

Co więcej, w razie pojawiających się problemów ludzie są w stanie szybciej przyznać, że coś jest nie w porządku i wspólnie poszukać rozwiązania w danej sytuacji podczas gdy zespoły, które nie potrafią się skutecznie porozumiewać często ukrywają wszelkie problemy nie tylko przed pracodawcą ale również przed ludźmi z którymi na co dzień bezpośrednio współpracują.

Nauka skutecznej komunikacji nie opierającej się o wzajemne pretensje bardzo poprawia ogólną atmosferę pracy, w związku z czym większość ludzi zaczyna chętniej realizować swoje obowiązki. Te praktyczne umiejętności interpersonalne z czasem są przenoszone również na prywatny obszar życia co przekłada się na ogólną poprawę dobrostanu ludzi.

Czy powinno to interesować pracodawcę? Jak najbardziej! Niejednokrotnie udowodnione zostało, że ludzie, którzy są zadowoleni ze swojego prywatnego życia lepiej radzą sobie ze stresem w pracy, łatwiej nawiązują dobre relacji z klientami oraz są bardziej kreatywni. A właśnie tacy pracownicy są potrzebni w każdym przedsiębiorstwie, bez względu na to w jakiej branży się ono obraca. 

Jakie mogą być obszary do rozwoju pracownika?

Podsumowując: nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, w jaki indywidualny plan rozwoju pracownika zainwestować. Każde przedsiębiorstwo, które chce przeznaczyć środki finansowe na ten cel powinno przygotować indywidualny plan rozwoju dla każdego pracownika i na podstawie tak przygotowanych informacji podejmować dalsze działania.

Jedynie przy takim podejściu należy spodziewać się bardzo satysfakcjonujących efektów – zarówno z perspektywy pracodawcy jak i pracowników. Tym bardziej, że możliwości rozwoju pracownika są obecnie nieograniczone – od wielodniowych warsztatów po szybkie praktyczne szkolenie online.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.