Szkolenia sprzedażowe i warsztaty sprzedażowe dla osób prywatnych i firm
Szkolenia sprzedażowe i warsztaty sprzedażowe, dotyczące w szczególności handlu online cieszą się coraz większą popularnością. W ostatnich latach sprzedaż, zarówno ta prowadzona w Internecie, jak i w tradycyjnej formie, coraz bardziej się profesjonalizuje. Klienci coraz bardziej uodpornili się już na tradycyjne sztuczki stosowane przez handlowców, aby skutecznie docierać do nich ze swoją ofertą potrzeba wiedzy, sprytu i wyrafinowanego działania.
Dzięki szkoleniom sprzedażowym dowiesz się, w jaki sposób skutecznie komunikować się z potencjalnym klientem i organizować pracę w zespołach sprzedaży, tak aby przekładało się to na większą liczbę transakcji i korzystne wyniki finansowe dla firmy.
Szkolenia sprzedażowe i warsztaty sprzedażowe. Dlaczego warto zdecydować się na organizację szkolenia sprzedażowego dla swoich pracowników?
Spis treści
Szkolenia sprzedażowe niosą bardzo wiele korzyści zarówno dla małych i średnich przedsiębiorstw, jak i największych graczy na rynku, zarówno dla firm z długą tradycją, jak i tych dopiero rozpoczynających swoją działalność. Obecnie proces sprzedażowy wymaga kompleksowej wiedzy, odpowiedniego podejścia psychologicznego i dobrej organizacji na każdym etapie (pisaliśmy m.in. Zdobywanie wiedzy na kursach). Firmy, które przez lata korzystały ze swoich wypracowanych metod często boleśnie doświadczają tego, że one po prostu „przestają działać”.

Klienci nie nabierają się już na popularne sztuczki stosowane przez handlowców, wszechobecna reklama odpycha, a coraz większa liczba transakcji przenoszona jest do Internetu. Chcąc zwiększyć zyski dla firmy, a czasem nawet po prostu utrzymać swoją pozycję na rynku, trzeba ciągle się doszkalać. Z tego powodu warto pomyśleć o szkoleniu sprzedażowym dostosowanym do potrzeb firmy – ich wybór na rynku jest ogromny.
Pisaliśmy niedawno również: Kurs inwestowania na giełdzie online oraz Kursy social media
Rodzaje szkoleń sprzedażowych
Kursy z zakresu technik sprzedaży
To podstawowy rodzaj szkoleń sprzedażowych. Tego typu szkolenia mają na celu zdobycie wiedzy na temat technik używanych w sprzedaży. Dzięki umiejętnemu budowaniu relacji z klientem sprzedawca może zdobyć jego zaufanie, co prowadzi do zwiększenia liczby zawartych transakcji.
Na szkoleniach z zakresu technik sprzedaży uczestnicy uczą się rozpoznawać potrzeby różnego rodzaju klientów biznesowych i skutecznie na nie odpowiadać. Poznają etapy sprzedaży i rozmowy handlowej, oraz zachowania, które sprawdzają się w różnych sytuacjach.
Sprawdź także: Kurs HR dla początkujących
Kursy z zakresu negocjacji handlowych i zakupowych
Drugim bardzo popularnym rodzajem szkoleń sprzedażowych są kursy z zakresu negocjacji handlowych i zakupowych (pisaliśmy również: Atrakcyjne kursy zawodowe). Tego rodzaju szkolenia sprzedażowe sprawdzają się zwłaszcza, jeżeli często współpracujesz w modelu b2b i zawierasz negocjowane indywidualnie umowy. W takim wypadku kluczem do sukcesu jest efektywna komunikacja.
Polecamy nasz Kurs kadry i płace online
Na szkoleniach z zakresu negocjacji handlowych i zakupowych uczysz się, w jaki sposób rozmawiać z klientem i kontrahentem, rozpoznawać jego potrzeby, ale przede wszystkim forsować swoje racje.
Na takich kursach nauczysz się technik negocjacji pozycyjnych i manipulacji stosowanych przez handlowców. Nie tylko wypracujesz własny styl prowadzenia negocjacji, ale i nauczysz się rozpoznawać często stosowane manipulacje, dzięki czemu sam nie będziesz wobec nich bezbronny.

Kursy z zakresu reklamacji
Bardzo ważnym etapem procesu sprzedażowego jest rozpatrywanie reklamacji. Niektóre firmy, co prawda, dopracowały do perfekcji sam proces sprzedaży, jednak nie radzą sobie zupełnie z obsługą posprzedażową. To powoduje, że klienci, którzy natrafią na problemy, ostatecznie całkowicie zrażają się do firmy, a co gorsza, mogą nawet wygłaszać lub publikować na jej temat niepochlebne opinie, czym zrażają do siebie innych.
Tymczasem mądre podejście do procesu reklamacji powoduje, że możesz zamienić osobę zdenerwowaną w najwierniejszego klienta Twojej firmy. Na kursach z zakresu reklamacji nauczysz się, w jaki sposób trzymać nerwy na wodzy, nawet jeśli rozmawiasz z kimś wściekłym na Twoją firmę oraz jak zaoferować mu wsparcie, by mimo jednorazowego rozczarowania powrócił do Twojej firmy. Nauczysz się, że jeden błąd nie musi oznaczać utraty klienta.
Jeżeli odpowiednio zareagujesz na reklamację, nie tylko zażegnasz kryzys, ale i możesz przekuć całą sytuację w sukces i zyski dla Twojej firmy.
Kursy z Allegro czy szkolenia z Amazon
Obecnie znacząca część sprzedaży odbywa się przez Internet. Jeżeli chcesz skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi przez Internet, konieczne będzie poznanie nie tylko psychologicznych aspektów sprzedaży, ale i dobrze poznać specyfikę poszczególnych platform. Istotną rolę w tym kontekście odgrywają również aspekty techniczne. Powstają szkolenia sprzedażowe, podczas których będziesz mógł nauczyć się sprzedaży specyficznie z wykorzystaniem konkretnej platformy handlowej.
Bardzo popularne są kursy, z których poznasz tajniki handlu na popularnych portalach aukcyjnych, takich jak Amazon, Allegro czy Ebay. Coraz więcej osób decyduje się również na założenie własnego sklepu internetowego. W ofercie firm szkoleniowych dostępne są kursy na różnych poziomach zaawansowania poświęcone zarówno prowadzeniu sklepów internetowych ogólnie, jak i obsłudze konkretnych platform e-commerce takich jak na przykład Shopify, Shoper, czy Magento lub rozszerzenia do WordPress – WooCommerce.
Sprawdź także: Efektywna komunikacja interpersonalna szkolenie
Dzięki tego rodzaju szkoleniom poznasz zaawansowane funkcjonalności poszczególnych platform. To spowoduje, że będziesz mógł korzystać z nich w sposób bardziej efektywny, co pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i zwiększyć zyski ze sprzedaży.
Czym NIE powinieneś się kierować wybierając szkolenie sprzedażowe?
Nie da się jednoznacznie stwierdzić, które szkolenie sprzedażowe na rynku jest najlepsze, choć oczywiście można wymienić firmy, które realizują je na wysokim poziomie i takie, od których lepiej trzymać się z daleka. To nie produkt typu „one size fits all”. Przedsiębiorcy i pracownicy działów sprzedażowych mają bardzo różne potrzeby i problemy, dlatego też nie sposób znaleźć takiego rozwiązania, które pasowałoby do wszystkich.

Na rynku dostępne są niedrogie kursy sprzedaży na Allegro czy Amazonie kierowane do początkujących sprzedawców, jak i szkolenia, na które swoich pracowników wysyłają najważniejsi gracze na rynku (pisaliśmy m.in. Szkolenia menadżerskie). Zamiast polecać więc konkretne kursy, postaramy się omówić czynniki, które należy brać pod uwagę przy wyborze. Na początek jednak powiemy, czym NIE powinieneś kierować się wybierając szkolenia sprzedażowe. To pomoże Ci uniknąć często popełnianych błędów (pisaliśmy m.in. Szkolenia HR dla początkujących).
Nie pozwól, by integracja zastąpiła edukację
Pierwszy podpunkt jest oczywisty. Jeżeli rzeczywiście chcesz, by Twój zespół wyniósł konkretną i rzetelną wiedzę i praktyczne umiejętności ze szkolenia, nie możesz pozwolić na to, by integracja zastąpiła edukację. Niektóre firmy oferują szkolenia „integracyjno-sprzedażowe”, które w istocie w dużej mierze sprowadzają się do zabawy. Rajdy na quadach, gry zespołowe, które mają pozwolić pracownikom lepiej się poznać? Nie jesteśmy całkowicie przeciwni integracji, także wyjazdy integracyjne bywają potrzebne, radzimy jednak nie mieszać celów.
Pisaliśmy również: Samodoskonalenie
Jeżeli rzeczywiście zależy Ci na poprawie wyników sprzedaży, integracja powinna zostać przełożona na inną okazję. Warto, by Twój zespół to także rozumiał. Oczywiście jeden luźniejszy element po godzinach szkolenia może być dodatkowym plusem, jednak zbyt duży nacisk położony na elementy zabawy może spowodować, że pracownicy nie podejdą do nauki poważnie i zignorują przekazaną wiedzę.
Nie wybieraj najtańszych szkoleń
Oczywiście rozumiemy, że Twoja firma ma ograniczony budżet i mnóstwo wydatków. Jednak kierowanie się przede wszystkim kryterium najniższej ceny przy wyborze szkolenia sprzedażowego zdecydowanie nie jest najlepszym pomysłem. Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na opłacenie porządnego szkolenia, to być może lepszym wyborem będzie już odłożenie go w czasie? Podejrzanie niska cena szkolenia może wynikać z faktu, że będą prowadzić go teoretycy bez praktycznego doświadczenia, czy zakres szkolenia jest bardzo ograniczony.
Z drugiej strony pamiętaj o tym, że również nie zawsze „najdroższy” oznacza najlepszy. Niektóre szkolenia sprzedażowe są bardzo drogie, gdyż prowadzą je „celebryci” w branży lub są organizowane w drogich hotelach w wysokim standardzie, z szeroką ofertą usług dodatkowych. Fakt, że w jednym miejscu otrzymasz ofertę zorganizowania koszmarnie drogiego szkolenia nie oznacza, że nie da się go zorganizować nieco taniej i również rzetelnie, na przykład w nieco mniej nowoczesnej sali konferencyjnej, czy przy rezygnacji z dodatkowych atrakcji dla uczestników.
Unikaj szkoleń według wcześniej przygotowanych scenariuszy „gotowców”
Bardzo częstym rozwiązaniem stosowanym przez wiele firm szkoleniowych, zwłaszcza tych, których oferta jest niedroga, są szkolenia sprzedażowe realizowane według wcześniej ustalonego scenariusza. Może na przykład on zakładać przedstawienie teoretycznej wiedzy – na przykład najpierw w formie teoretycznego wykładu, a później wykonanie zleconego przez prowadzącego ćwiczenia w grupach. Główny problem z tego rodzaju szkoleniami polega na tym, że bardzo często są one dość ogólne i pod względem merytorycznym niedopasowane do potrzeb firmy.

Po takim szkoleniu sprzedażowym może się okazać, że pracownicy, co prawda, dobrze opanowali pewne definicje i teoretyczne modele, jednak dalej nie mają pomysłu na to, w jaki sposób wdrożyć zmiany w swojej codziennej praktyce, by przekładało się to na korzyści dla firmy.
Wspólne rozwiązywanie problemów nie zawsze wystarczy!
Innym często spotykanym rozwiązaniem jest wybór szkolenia prowadzonego na zasadzie warsztatów. W tym wypadku część teoretyczna jest znacząco ograniczona, a większość czasu poświęca się na analizę konkretnego case study – na przykład odgrywana jest scenka sprzedaży konkretnego przedmiotu, a następnie wszyscy uczestnicy zgłaszają swoje poprawki, na koniec robi to sam prowadzący. Można również przeanalizować jakiś problem, na który natrafia użytkownik pragnący dokonać zakupu i wspólnie poszukać propozycji jego rozwiązania.
Tego rodzaju szkolenia sprzedażowe znowu w o wiele większy sposób dotykają konkretnych sytuacji, z którymi pracownik spotyka się każdego dnia w swojej firmie, z drugiej strony jednak nie dają przekrojowej wiedzy.
Jak wybrać szkolenie sprzedażowe, by przełożyło się na konkretne efekty dla firmy?
Wiemy już, czego unikać, starając się znaleźć najlepsze szkolenia handlowe. Czym jednak warto kierować się podczas wyboru (pisaliśmy również: Jakie szkolenie wybrać)?
Ustal swoje cele strategiczne
Zawsze podstawą do wyboru skutecznego szkolenia – nie tylko handlowego – powinny być jasno określone cele firmy. Jeżeli nie wiesz, co chcesz osiągnąć, trudno będzie wybrać odpowiednie szkolenie, które przełoży się na najlepsze wyniki. Jeżeli nie będziesz w stanie wskazać celu, bardzo ciężko będzie wytyczyć konkretną drogę do niego. Nawet jeżeli trafisz na dobrego szkoleniowca, nie będziesz w stanie zadać mu praktycznych pytań, które rzeczywiście mogą pomóc w Twojej sytuacji. Pamiętaj o tym, że jedynie konkretne, mierzalne cele mogą być dla Ciebie wskazówką.
Jest oczywistym, że każdy sprzedawca chciałby mieć duże zyski, jednak takie stwierdzenie w żaden sposób nie daje wiedzy, w jaki sposób działać. Celem może być na przykład ogólny wzrost sprzedaży o 5% w przeciągu trzech miesięcy, wzrost marży o 5% czy uruchomienie nowego kanału sprzedaży i dotarcie za jego pomocą do nowych klientów. Ustanawiając cele strategiczne firmy należy pamiętać o tym, że powinny być one ambitne, jednak osiągalne.
Zbyt nisko ustawiona poprzeczka nie będzie przekładała się na żaden rozwój dla firmy, tymczasem jeżeli wyznaczysz sobie zbyt trudny do osiągnięcia cel, możesz się zrazić się i uznać, że nie warto robić czegokolwiek (pisaliśmy m.in. Szkolenia rozwój osobisty).
Ustal KPI – Kluczowe Wskaźniki Efektywności
Po określeniu celu należy ustalić KPI, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Jest to konieczne, by móc na bieżąco sprawdzać, czy wdrożone zmiany rzeczywiście pomagają osiągać zamierzony cel i korzystnie wpływają na sytuację w firmie. Wielu sprzedawców, co prawda, nie posługuje się terminem „Kluczowe Wskaźniki Efektywności” (z ang. KPI – Key Performance Indicators”) jednak w rzeczywistości się nimi posługuje, mierząc najważniejsze składniki procesu sprzedażowego. To właśnie Kluczowe Wskaźniki Efektywności – mierzalne aspekty procesu sprzedażowego, które możesz monitorować.

Twoja firma może na przykład analizować liczbę klientów, ilość i wartość dokonywanych transakcji, ilość i rodzaj sprzedawanych produktów. Ustal, które z tych liczb są istotne dla Twojej działalności i zastanów się, w jaki sposób możesz je poprawić. Analiza konkretnych liczb dotyczących różnych etapów procesu biznesowego pomoże Wam przygotować ewentualne pytania, które możesz zadać szkoleniowcowi. Bez wątpienia mierzenie Kluczowych Wskaźników Efektywności pomoże podjąć mądrzejsze decyzje i wskaże, które aspekty szkolenia sprzedażowego mogą być szczególnie interesujące dla Twojego zespołu.
Zobrazujmy to na przykładzie: po analizie danych może się okazać, że zespół, co prawda, wykonuje bardzo dużą liczbę rozmów telefonicznych, jednak nie przełożyło się to na większą ilość sprzedanych produktów. Może to oznaczać, że jakość rozmów telefonicznych i podejście pracowników do klienta były nieodpowiednie lub droga telefoniczna może w ogóle nie być dobrym sposobem na sprzedawanie konkretnego rodzaju usług. Ta obserwacja jest podpowiedzią, jakiego typu szkolenie sprzedażowe będzie najlepsze, na które kwestie położyć nacisk i o co pytać prowadzącego.
Wybierz konkretne szkolenie sprzedażowe B2B albo konkretne szkolenie sprzedażowe online
Wybierając konkretne szkolenie zawsze powinniśmy sprawdzić, kim jest osoba, która będzie je prowadzić i jakie ma doświadczenie. Niestety, nie brakuje ofert szkoleń prowadzonych przez osoby, które chcą nauczać innych, chociaż same powinny się jeszcze bardzo wiele nauczyć (pisaliśmy również: Jak nauczyć się czegoś na pamięć). Z tego powodu zanim podpiszesz umowę z firmą X, upewnij się, kto konkretnie będzie prowadził szkolenie. Warto sprawdzić dokonania tej osoby np. w Internecie i poczytać opinie – szkolenia dla handlowców są bardzo popularne, jest ich na rynku sporo, z pewnością znajdziesz również sporo opinii na ich temat.
Pisaliśmy niedawno również: Czym jest e-learning
Nie zawsze są one miarodajne, ale duża liczba negatywnych komentarzy z całą pewnością powinna stanowić ostrzeżenie. Skontaktuj się z prowadzącym, powiedz na czym najbardziej Ci zależy i zapytaj o przebieg szkolenia i metody, które będą stosowane (pisaliśmy m.in. Metody nauczania zdalnego). Najlepsze firmy szkoleniowe oferują szkolenia projektowane bezpośrednio z myślą o konkretnym przedsiębiorcy – niestety, może się to wiązać z nieco wyższą ceną. Z drugiej strony jednak wybór dedykowanego szkolenia daje pewność, że omówione zostaną dokładnie te kwestie, na których najbardziej nam zależy i możliwość skupienia się na konkretnych przykładach z praktyki Twojej firmy.
Przygotuj pracownika do udziału w szkoleniu
Planując szkolenie, pamiętaj o tym, że to właśnie pracownik biorący w nim udział jest najważniejszy. Szkolenie ma wpłynąć na jego zachowania, postawy i wybory podejmowane w codziennej pracy, tak aby była ona efektywniejsza i przekłada się na większe zyski dla firmy. Dobry szkoleniowiec będzie potrafił wypracować lub wzmocnić pożądane zachowania u poszczególnych członków zespołu. Warunkiem sukcesu jest jednak przede wszystkim zaangażowanie pracowników. To oni muszą mieć potrzebę uczyć się i być otwarci na nową wiedzę.
Rolą pracodawcy jest odpowiednie przygotowanie pracowników do szkolenia. Przede wszystkim ważne jest, by uczestnicy szkolenia rozumieli, jaki jest jego cel i czego mogą się spodziewać w trakcie. Dobrze, by pracodawca uczulił, na które kwestie szczególnie warto zwrócić uwagę, gdyż są istotne z punktu widzenia planów i rozwoju firmy. Dzięki temu pracownicy będą wiedzieli, na czym w szczególności warto się skupić i jakie pytania zadawać prowadzącemu. Będą również lepiej przygotowani do tego, by przełożyć teoretyczną wiedzę na rozwiązania praktycznych problemów. Szkolenia sprzedażowe mają nauczyć nie tylko teorii, ale przede wszystkim właśnie praktyki (pisaliśmy m.in. Certyfikat MEN oraz Zaświadczenie o udziale w szkoleniu i Szkolenia online z certyfikatem).

Zadbaj o odpowiednie wdrożenie wiedzy uzyskanej dzięki szkoleniu!
Nauka dla samego zdobywania wiedzy i poszerzania horyzontów jest piękna, jednak w przypadku szkoleń firmowych celem jest wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce, tak aby mogły się przełożyć na polepszenie wyników firmy i poprawę wcześniej ustalonych KPI – Kluczowych Wskaźników Efektywności (pisaliśmy również: Nauka online). Niestety, wielu pracodawców, co prawda, inwestuje w szkolenie pracowników, z drugiej strony jednak nie jest wcale zainteresowanych wdrażaniem rzeczywistych zmian w firmie.
Teoretyczna wiedza ze szkoleń sprzedażowych nie przekłada się wcale na praktyczne zachowania w sprzedaży. Bardzo często pracownik, nawet jeśli nauczy się czegoś nowego, onieśmielony wobec przestarzałych struktur i hierarchii, wraca do poprzednich nawyków. Z tego powodu po szkoleniu warto wspólnie wraz z całym zespołem porozmawiać o tym, czego się nauczyliście i wspólna dyskusja w jaki sposób wiedzę ze szkolenia można wykorzystać w praktyce w firmie.
Szkolenia ze sprzedaży na Allegro
Allegro to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w Polsce. Praktycznie każdy, kto robi zakupy w Internecie, korzysta z niej od czasu do czasu. Powstała w 1999 roku na fali ogromnej popularności serwisu Ebay i przez ponad 20 lat osiągnęła ogromny sukces. Czy opłaca się sprzedawać swoje produkty na Allegro? Liczby nie kłamią. W 2019 roku w badaniu przeprowadzonym przez Gemius Polska aż 72% ankietowanych wskazało Allegro jako swoje ulubione miejsce do robienia zakupów w Internecie. Tutaj bez problemu znajdziesz wygodną koszulkę, książkę, której nakład w księgarniach dawno został wyczerpany czy elektronikę użytkową.
W zamyśle Allegro adresowane jest do szerokiego grona odbiorców, a marże są stosunkowo niewysokie. Ta specyfika platformy wskazuje na to, kto powinien zainteresować się wykorzystaniem jej do sprzedaży swoich produktów: w zasadzie większość producentów kierujących swoje produkty do klientów indywidualnych. Za pomocą Allegro możesz skutecznie sprzedawać produkty AGD, śmieszne gadżety czy odzież, a nawet samochody samochody. Jeżeli Twoja firma oferuje specjalistyczny sprzęt medyczny czy maszyny przemysłowe, to oczywiście powinna je raczej oferować w modelu b2b, jednak zdecydowana większość przedmiotów może być z powodzeniem sprzedawana na Allegro.
Czy sprzedaż na Allegro jest skomplikowana?
Wiele osób, zanim rozpocznie handel na platformie, zadaje sobie pytanie: czy sprzedaż na Allegro jest skomplikowana? Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Oczywiście serwis Allegro powstał po to, by każdy mógł na nim oferować swoje produkty, dlatego też jego obsługa nie może być zbyt skomplikowana. Samo utworzenie prostej oferty i wystawienie pojedynczego przedmiotu, dodanie zdjęć i opisu nie jest zbyt skomplikowane.
Jeżeli tylko chcesz zrobić porządek w szafie lub pozbyć się nietrafionego prezentu i nie jest problemem dla Ciebie to, że będziesz musiał nieco poczekać aż znajdzie się nabywca, bez problemu z tym sobie poradzisz. Co innego jednak w sytuacji, gdy chcesz prowadzić na Allegro swój biznes i dochód z platformy ma stanowić jedno z głównych źródeł Twojego utrzymania. Warto uświadomić sobie, że na Allegro działa już ogromna ilość firm oferujących wszelkiego rodzaju asortyment i żeby je wyprzedzić, trzeba naprawdę dobrze poznać specyfikę platformy i jej aspekty techniczne, jak również obrać skuteczną strategię.
Co mogą obejmować szkolenia ze sprzedaży na Allegro?
Szkolenia ze sprzedaży na Allegro są bardzo różnorodne. Znajdziesz wśród nich zarówno kursy dla początkujących sprzedawców, jak i szkolenia sprzedażowe, z których korzystają duże firmy, których skala działalności jest ogromna. Na podstawowych kursach poznasz kwestie takie jak:
- na czym polega wystawienie pierwszej oferty na Allegro?
- w jaki sposób wystawić skuteczną ofertę sprzedażową i ogłoszeniową?
- jak edytować oferty i wyróżnić się na Allegro?
- czym jest katalog produktów, dlaczego jest wdrażany i jak połączyć go z katalogiem?
- jak wyglądają na Allegro kwestie finansów, rozliczeń i prowizji?
- jak zostać SuperSprzedawcą?
- jak zaoferować swoim klientom Raty %?
- jak reklamować się na Allegro – Allegro Ads;
- czym są Monety i jak je wykorzystać?
- jakie wybrać opcje dostawy? Czym jest AllegroSmart?
- w jaki sposób utrzymać wysoką średnią ocen na Allegro?
- w jaki sposób obsługiwać gwarancje, reklamacje i zwroty?
- na co szczególnie warto zwrócić uwagę czytając regulamin na Allegro?

Jeżeli od wielu lat działasz na Allegro, to z całą pewnością większość z tych kwestii jest Ci już znana. Masz świadomość, że stałe utrzymywanie wysokiego poziomu sprzedaży na platformie przypomina nieco zarządzanie własnym sklepem internetowym i wymaga równie profesjonalnego podejścia. Podobnie jak w przypadku własnej strony internetowej, konieczne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. O ile nie posiadasz unikatowego asortymentu który klienci łatwo sami odnajdą (a często nawet wówczas), kluczowe będzie pozycjonowanie Twojej oferty wysoko w wynikach wyszukiwarki.
W tym kontekście ważne są dane oferty i dane sprzedającego, jak również zaangażowanie klientów. Aby skutecznie pozycjonować swoją ofertę na szczycie listy wyników, konieczne jest poznanie pewnych kwestii technicznych i stałe wysiłki, które przełożą się na długofalowe efekty. Wyróżnieniu się spośród konkurencji służy również odpowiednie przygotowanie opisu. Wiele czasu podczas szkoleń sprzedażowych dotyczących Allegro skupia się na korzystaniu z zaawansowanych funkcji szablonów.
Pisaliśmy niedawno również: Szkolenia z kompetencji miękkich oraz Szkolenia miękkie przykłady
Kolejnym ważnym tematem, który omawiany jest podczas zaawansowanych szkoleń z Allegro jest system Allegro Ads. To możliwość uzyskania większej widoczności w wynikach wyszukiwania po opłaceniu reklamy. Podobnie jak w przypadku systemów reklamowych Google Ads czy Allegro Ads samo zlecanie reklam jest proste i intuicyjne. W rzeczywistości jednak problemem bywa efektywność prowadzonych kampanii. Dzięki dobrze prowadzonemu szkoleniu dowiesz się, w jaki sposób obliczyć rentowność kampanii, optymalizować koszty i analizować statystyki. Poznasz również planer kampanii i kampanie graficzne.
Szkolenia z Amazona
Dużą popularnością wśród sprzedawców oferujących swoje produkty i usługi w Internecie są również szkolenia z Amazona. Dawniej dla zdecydowanej większości osób, które pragnęły sprzedawać swoje produkty w Internecie, Allegro było pierwszym wyborem. Sytuacja ta zmieniła się po wejściu na polski rynek globalnego lidera w branży – firmy Amazon. To amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe założone w 1994 roku w Seattle i największy na świecie sklep internetowy.
Dla klientów na całym świecie Amazon jest bardzo wygodnym sposobem robienia zakupów w Internecie, gdyż oferuje dostęp do ponad 200 milionów produktów, wygodne zakupy z szybką dostawą do domu, punktu odbioru lub paczkomatu . Z punktu widzenia sprzedawców obecność na platformie Amazon otwiera zupełnie nowe możliwości – małe i średnie przedsiębiorstwa, a także osoby prywatne, zyskują możliwość, by przy niewielkich kosztach skutecznie docierać do klientów z całego świata (pisaliśmy również: Darmowe szkolenia online).
Jak wynika z danych opublikowanych przez platformę, w zeszłym roku firmy z Polski sprzedały na Amazonie ponad 15 mln towarów. Kto powinien rozważyć handel na Amazonie? To rozwiązanie dobre właściwie dla wszystkich firm oferujących produkty skierowane głównie dla klientów detalicznych, które łatwo można wysłać przy pomocy kuriera. Specyfika platformy jest zbliżona do tego, co oferuje dobrze znane Polakom Allegro.
Główna różnica polega na tym, że za pośrednictwem Amazona możesz bardzo skutecznie docierać do klientów z zagranicy, jednocześnie jednak konkurujesz z firmami z całego świata. Działanie na platformie ułatwia interfejs dostępny w bardzo wielu różnych wersjach językowych.

Czego można nauczyć się podczas szkolenia z Amazona?
Podobnie jak w przypadku szkoleń z Allegro, również w przypadku kursów dotyczących Amazona możemy znaleźć propozycje zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników platformy. Podczas kursów dla początkujących nacisk zazwyczaj położony jest na takie kwestie jak:
- założenie i obsługa konta;
- dodawanie produktów do katalogów;
- skuteczne prowadzenie międzynarodowej sprzedaży;
- jak promować oferty na Amazonie? – najlepsze płatne i bezpłatne metody;
- w jaki sposób kształtować skuteczne strategie cenowe;
- w jaki sposób obsługiwać zwroty i reklamacje na platformie;
- jakie są narzędzia i sposoby na to, by zwiększyć sprzedaż na Amazonie.
Zaawansowane szkolenia ze sprzedaży na Amazonie kładą o wiele większy nacisk na techniczne aspekty platformy. Możesz w ich ramach poznać mniej popularne funkcjonalności platformy, dowiedzieć się w jaki sposób skutecznie pozycjonować swoje oferty, poznać zaawansowane metody edycji layoutów czy dowiedzieć się, w jaki sposób optymalizować budżet reklamy, tak aby było ona możliwie jak najbardziej efektywna.
Szkolenie sprzedażowe online czy stacjonarnie?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: co jest lepsze: szkolenia sprzedażowe online czy stacjonarne (pisaliśmy m.in. Szkolenia online). Szkolenia stacjonarne zwłaszcza w ostatnim czasie mają bardzo wielu zwolenników. Za ich wyborem przemawia przede wszystkim wygoda. W szkoleniu przez Internet pracownicy mogą uczestniczyć nie opuszczając swoich stanowisk pracy, a nawet w domu. Odpadają koszty wynajmu drogich sal konferencyjnych, a w przypadku szkoleń wyjazdowych także rezerwacji noclegów i zapewnienia posiłków dla wszystkich uczestników.
Szkolenia online często można tak zorganizować, by bez problemu wkomponować je w codzienne obowiązki pracowników, jedynie w niewielkim stopniu zakłócając codzienny rytm ich pracy (pisaliśmy m.in. E kursy online). Bez wątpienia możliwość uczestniczenia w szkoleniach online była bardzo wygodna w związku z pandemią koronawirusa. Jeżeli chodzi o efektywność nauki podczas szkolenia internetowego, to zwłaszcza w przypadku, gdy pracownicy firmy są przyzwyczajeni do uczestnictwa w wydarzeniach online czy pracy zdalnej i dysponują nowoczesnymi komputerami, może być ona bardzo wysoka (pisaliśmy m.in. Kurs zdalny z certyfikatem). Doświadczeni szkoleniowcy potrafią tak zorganizować szkolenia online, że forma nie wpływa negatywnie na sposób nauki.
Niestety, pewne elementy tradycyjnych kursów sprzedażowych, takie jak warsztaty coachingowe dla handlowców, bazujące na indywidualnych sesjach organizowanych wspólnie z użytkownikami w terenie, mogą być dość trudne do odtworzenia. Bezpośrednia interakcja bez wątpienia bardzo wiele ułatwia. To, co niekiedy bywa postrzegane jako ogromna korzyść i ułatwienie organizacyjne, może być również wadą szkoleń internetowych. Bez wątpienia organizacja szkoleń tradycyjnych bywa droższa.

Z drugiej jednak strony udział w szkoleniu stacjonarnym, zwłaszcza wyjazdowym, może być postrzegany przez uczestników jako wydarzenie o znacznie większym znaczeniu. Nauka podczas takiego szkolenia może być odbierana jako ważne przeżycie. Wspólne spędzanie czasu ze współpracownikami z działu na wyjeździe, czy możliwość poznania szkoleniowców jako interesujących osób, a nie jedynie głosu z mikrofonu, to mogą być bardzo pozytywne bodźce wspierające naukę.
Decydując się na organizację szkolenia w formie internetowej, upewnij się, że wszyscy pracownicy poradzą sobie z uczestnictwem (pisaliśmy m.in. Szkolenia dla pracowników biurowych oraz Kurs sekretarki). Choć w wielu firmach obecnie praca zdalna jest pewną oczywistością, to nie wszędzie i nie dla każdego. Wiele osób, przede wszystkim starszych i słabiej zaznajomionych z obsługą komputera, może być to jednak problem. Nawet jeżeli uda się im szybko wytłumaczyć, w jaki sposób mają uczestniczyć w szkoleniu, może stanowić to dla nich ogromny stres.
To spowoduje, że cały wysiłek włożą w koncentrowanie się na tym, by poradzić sobie z obsługą programu, a treść merytoryczna szkolenia zejdzie na dalszy plan. W takim przypadku o wiele bardziej efektywne będzie zorganizowanie szkolenia w formie stacjonarnej, a zaznajamianie pracowników ze spotkaniami online na spokojnie, przy innej okazji.
Ile kosztują szkolenia sprzedażowe b2b?
Wielu przedsiębiorców zadaje pytanie, ile kosztują szkolenia sprzedażowe. Trudno jest udzielić dobrej odpowiedzi, ponieważ rozpiętość cenowa kursów dostępnych na rynku jest ogromna. Za najtańsze zapłacisz około 2000-3500 zł netto, ze średniego segmentu cenowego – 3500-5500 zł netto, a za najdroższe, obejmujące wystąpienia celebrytów od 8000 zł do nawet 20000 zł netto. W rzeczywistości jednak te kwoty są bardzo przybliżone.
Pisaliśmy m.in. Czym się różni kurs od szkolenia
Ostateczna cena szkolenia obejmuje bardzo wiele czynników, w tym: renomę firmy szkoleniowej, doświadczenie prowadzącego zajęcia, koszt przygotowania materiałów szkoleniowych, koszt wynajmu sali konferencyjnej i ewentualny poczęstunek podczas tzw. przerwy kawowej, a w przypadku szkoleń wyjazdowych także koszt zakwaterowania uczestników, posiłków i ewentualnych dodatkowych atrakcji. Pamiętaj o tym, że zupełnie inaczej wyceniane są szkolenia organizowane na podstawie gotowych scenariuszy od projektowanych bezpośrednio pod potrzeby Twojej firmy.

Czasami koszt szkolenia sprzedażowego można obniżyć decydując się na formę zdalną, szukając tańszej sali konferencyjnej lub rezygnując z części dodatkowych usług, na przykład atrakcji czy poczęstunku dla uczestników. Pamiętaj jednak, aby nie oszczędzać na elementach „merytorycznych” – oczywiście, da się uzyskać bardzo korzystną cenę przy znacznym okrojeniu programu zajęć lub gdy zamiast doświadczonym szkoleniowcom zlecisz organizację osobom przypadkowym, jednak przy takim podejściu organizacja szkolenia zupełnie mija się z celem, bo uczestnicy nie będą mieli możliwości, by nauczyć się zbyt wiele (pisaliśmy m.in. Kurs zawodowy online oraz Kwalifikacyjne kursy zawodowe online i Jak podnieść swoje kwalifikacje).
Pisaliśmy niedawno również: Kurs online kadry i płace oraz Szkolenia dane osobowe
Jak pozyskać finansowanie na ciekawe szkolenia sprzedażowe? Wielu przedsiębiorców chciałoby przeszkolić swoich pracowników w zakresie sprzedaży, ma świadomość, jak jest to ważne, jednak na przeszkodzie stoją przede wszystkim pieniądze (pisaliśmy m.in. Ciekawe kursy zawodowe). Nie ma się co oszukiwać – nawet gdy starasz się ograniczyć zbędne wydatki, organizacja porządnego szkolenia sprzedażowego może pochłonąć znaczne koszty. Nie oznacza to, że musisz rezygnować z pomysłu. Warto mieć świadomość, że firmy mają możliwość pozyskiwania środków na szkolenia z bardzo wielu źródeł (pisaliśmy m.in. Jakie kursy warto zrobić).
Wśród nich są nawet bezzwrotne dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (w 2022 roku maksymalna wysokość dofinansowania wynosi 19995 zł, czyli trzykrotność średniego wynagrodzenia) i w ramach projektów unijnych (maksymalnie 80% wartości szkolenia, przy 20% wkładu własnego). O środki z tych funduszy można starać się w urzędach pracy. Oczywiście, aby je uzyskać, trzeba spełnić określone warunki i ich pula na konkretny okres może być ograniczona, warto jednak próbować.
Alternatywą są kredyty i pożyczki na rozwój firmy, wśród nich można znaleźć wiele niskooprocentowanych. Wiele firm szkoleniowych umożliwia również rozłożenie płatności na dogodne raty.
Pisaliśmy również: Kursy administracyjne online

Podsumowując: szkolenia sprzedażowe czy warsztaty sprzedażowe to z pewnością bardzo dobra opcja na rozwijanie umiejętności sprzedażowych, wzbogacenie warsztaty sprzedażowego, rozwijanie zmysłu handlowego itp. Warto jednak poświęcić nieco więcej czasu i wybrać szkolenie sprzedażowe, które faktycznie będzie skuteczne i które nauczy nas sprzedawać i obsługiwać sprzedaż (pisaliśmy również: Czego można się nauczyć).